Článek
„Po úspěšném uvedení bateriových vlaků do provozu v České republice na přelomu let 2024 a 2025 a podpisu smlouvy na až 36 bateriových vlaků pro Slovensko se jedná o další zakázku na tento typ vozidel,“ uvedl.
Jednotky budou zároveň prvními bateriovými vozidly Škoda Group určenými pro rozchod 1520 milimetrů. „Představují tak další evoluci úspěšné platformy jednopodlažních regionálních vlaků vyvinutých pro trhy v Pobaltí,“ řekl Švehla. Projekt je financovaný z lotyšského státního rozpočtu a Fondu soudržnosti EU.
„Kombinace elektrického a bateriového provozu přináší dopravcům nižší provozní náklady a cestujícím rychlé a pohodlné spojení bez přestupů,“ řekl generální ředitel Petr Novotný. Škoda Group vidí silný exportní potenciál pro takové vlaky hlavně ve střední a východní Evropě.
Výběrové řízení, které Škodovka vyhrála, organizovala společnost Autotransporta direkcija. „Elektrické vlaky na bateriový pohon představují pro Lotyšsko významnou investici, jejímž cílem je posílit roli železnic jako páteře veřejné dopravy a zlepšit kvalitu a dostupnost osobní dopravy,“ řekl její předseda představenstva Jánis Lapiňš.
Nízkopodlažní dvouvozové jednotky budou mít klimatizaci, sníženou hlučnost i nižší vibrace, moderní informační systém a prostory pro cestující na invalidních vozících a pro jízdní kola. Maximální rychlost je 160 kilometrů v hodině v trolejovém režimu a 120 kilometrů v hodině v bateriovém režimu. Vlak nabídne kapacitu až 188 míst pro sedící cestující, z toho 24 v první třídě.


