Hlavní obsah

Škoda Auto zastaví na týden výrobu, stojí i kolínská automobilka

16. 9. 2021, 17:45

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto znovu zastaví výrobní linky. Zatím na týden od 27. září, některá její pracoviště však stojí už nyní. Důvodem je nedostatek elektronických čipů potřebných pro každý vůz. Díly chybí i dalším automobilkám, kolínská továrna stojí od pondělí, v nošovické Hyundai výroba zatím funguje.

Foto: Škoda Auto

Výroba Škody Fabia

Článek

„V současnosti dochází kvůli novým ohniskům koronavirové pandemie v Asii, například v Malajsii, k opětovnému zavírání závodů na výrobu polovodičů, což má za následek snížení výrobních kapacit napříč celým odvětvím automobilového průmyslu. Dotčena je také společnost Škoda Auto,“ potvrdila Právu mluvčí automobilky Kamila Biddle.

„Budeme proto rušit jednotlivé směny a snižovat týdenní objem výroby v závislosti na počtu disponibilních dílů,“ dodala. Automobilka připouští, že za těchto nepříznivých okolností budou dodávky části vozů zákazníkům, kteří si je nakonfigurovali a objednali, opožděné, případně nebude možné nabízet na všech trzích vozy v obvyklém spektru motorizací, převodovek a výbav.

Nedostatek čipů dál komplikuje autoprůmysl v Česku

Ekonomika

„Dá se ovšem očekávat, že výroba polovodičů se v průběhu čtvrtého čtvrtletí bude znovu postupně navyšovat. Proto do konce roku očekáváme v zásobování určité zlepšení,“ uvedla Kamila Biddle.

Teď však zatím trvá výrobní krize. Škoda využila dříve předjednaný termín hromadné dovolené na pondělí 27. září, která se spojí s úterním státním svátkem sv. Václava. „Zároveň na to navážeme zrušením směn až do konce týdne, a to včetně přesahu do sobotních směn. Tím vyřadíme z provozu produkci po celý týden,“ potvrdil předseda odborů ve Škodováckém odboráři Jaroslav Povšík, podle něhož se zdá, že situace do konce roku neumožní plnou výrobu včetně flexisměn a využívání atypických směnných modelů.

Dopad na platy

Odboráři připustili, že dlouhodobé výpadky výroby by mohly mít nepříznivý dopad na odměny zaměstnanců. „Stále platí, že náhradu při překážce v práci na straně zaměstnavatele vyjednáváme ve výši 85 procent průměrného výdělku. Pokud by se ale situace dál zhoršovala, samozřejmě budeme muset myslet i na jiné číslo, ale vždy to bude vysoko nad zákonnou hranicí 60 procent, řekněme 20 procent nad ní,“ sliboval Povšík, podle něhož však bude prioritou zachovat zaměstnanost.

Výroba aut v Česku klesla o desítky procent

AutoMoto

S nedostatkem čipů, jež základními komponentami pro výrobce aut, se potýká celý svět. Příčin je několik, tou hlavní je zvýšená poptávka v důsledku pandemie, jelikož bez polovodičů se neobejde ani spotřební elektronika, ani například těžaři kryptoměn. Krizi prohloubil i březnový požár v továrně japonského výrobce čipů Renesas Electronics.

Nedokončená auta na letišti

Škoda Auto kvůli výpadkům omezila výrobu už v létě, když také svezla desetitisíce svých nedokončených vozů na odstavné plochy včetně letiště v Hradci Králové. Před pár dny pak ředitel Thomas Schäfer přiznal, že automobilka takto do konce roku vyrobí o sto tisíc vozů méně. Podobně své plány revidují i další automobiloví giganti.

Toyota v Kolíně od pondělí kvůli nedostatku čipů opět zcela zastaví výrobu

Ekonomika

Kolínský závod automobilky Toyota zastavil výrobu už v pondělí, přitom po letní odstávce jely linky sotva jeden týden, a to ještě v omezeném režimu. Zaměstnanci tady dostávají 80 procent průměrného platu. Většina z nich je ale v práci a chodí například na různá školení.

Hyundai se zatím drží

Problémy s dodávkami má i nošovická automobilka Hyundai, narozdíl od konkurentů to však zatím její výrobu neomezuje. „I my stále registrujeme velké problémy s dodávkami polovodičových součástek. Ve spolupráci s dodavateli proto pružně reagujeme na aktuální dostupnost konkrétních dílů a přizpůsobujeme plán produkce. Posilujeme skladové zásoby, rozšiřujeme dodavatelský řetězec a ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů hledáme alternativní součástky,“ popsal Petr Michník, mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Dodal, že automobilka zatím nemusela kvůli nedostatku čipů zastavovat výrobu či rušit směny. „Daří se nám držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok, což je 275 tisíc aut,“ připojil.

V létě se nedařilo
Prodej osobních aut v Česku i EU se o prázdninách po čtyřměsíčním růstu meziročně snížil.
V ČR byl propad nižší – v červenci o 6,9 procenta na 18,5 tisíce a v srpnu o procento na 16,5 tisíce vozů.
Přesto se za letošek prodalo víc vozů než za stejné období loni. V ČR bylo prodáno zhruba 147,5 tisíce aut (+12,4 procenta), v celé EU 6,8 milionu vozidel (+11,2 procenta).
V tuzemsku se však letos vyrobilo více, celkem 775 496 osobních aut. Meziročně to je téměř o 13 procent více, ale vůči roku 2019 před pandemií se jedná o ztrátu o téměř 18 procent (o 166 tisíc aut méně).
V červenci a srpnu výroba kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. (rei, ČTK)

Nošovický Hyundai podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobil od ledna do konce srpna 182 400 aut, tedy o 33 procent meziročně více, přičemž pokles zaznamenal jen v červenci.

Výroba ve Škoda Auto za letošek vzrostla o téměř osm procent (486 423 vozů), přičemž za prázdniny se produkce meziročně propadla o 42 procent. Podobný pokles zažila v červenci Toyota, načež v srpnu její provozy stály. Od začátku roku pak oproti stejnému období loni v Kolíně vyrobili o takřka šest procent vozů více, do konce srpna celkem 106 673.

Reklama

Výběr článků