Hlavní obsah

Sílí hlasy pro zachování reklamy v ČT

Právo, Jana Perglerová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hlasy volající po tom, aby nemizela od příštího roku reklama z vysílání České televize, sílí. A to zejména poté, co Nova před týdnem ohlásila, že ceny reklamního času v jejím vysílání se zvyšují od roku 2007 v průměru o 15 procent.

Článek

Dá se předpokládat, že stejný krok učiní i Prima, i když ta se k reklamním cenám nechce vyjádřit. "V tuto chvíli bez komentáře," řekla včera Právu mluvčí Primy Jana Malíková. Duopol televizí Nova a Prima, které by dominantně ovládly reklamní trh a určovaly ceny reklamy, je zřejmě na spadnutí.

Zdražení reklamy odnesou občané, protože výrobci zboží si dražší cenu za reklamu vynahradí zvýšením ceny výrobku. Zadavatelé zaplatí ročně za reklamní spoty v televizích necelých devět miliard korun, z toho pět až šest miliard získává Nova, ČT měla loni zisk z reklamy jednu miliardu korun.

Podle zákona klesne od 1. ledna příštího roku prostor pro reklamu v České televizi o polovinu, tedy na půl procenta jejího vysílacího času, což představuje ročně pro ČT ztrátu cca 450 miliónů korun. Od roku 2008 má z ČT zmizet reklama úplně kromě velkých sportovních a kulturních akcí, kde je reklama součástí vysílacích práv.

Zároveň se kvůli soudním sporům v roce 2007 zřejmě neuskuteční nebo výrazně opozdí začátek vysílání šesti nových digitálních televizí, které by mohly nabídnout programovou a reklamní alternativu k Nově a Primě. Nové televize přišly o digitální licence, a některé dokonce bojují o přežití. [celá zpráva]

Televize se obrátily na předsedu Sněmovny

Kvůli všem těmto důvodům se rozhodlo 56 největších reklamních zadavatelů a více než 70 reklamních agentur podepsat výzvu o zachování reklamy v ČT. Předali ji předsedovi Poslanecké sněmovny Miloslavu Vlčkovi (ČSSD). Jinou cestou než změnou mediálního zákona totiž nelze zachování alespoň jednoho procenta reklamy v České televizi docílit. Vlček slíbil, že se sejde se zástupci televizí a připraví podklad pro jednání nové mediální komise Sněmovny, odkud by měla iniciativa ke změně zákona vzejít.

ČT se ponechání reklamy ve vysílání samozřejmě nebrání a přemýšlí, jak případně získané peníze z reklamy účinně využít, aniž by z toho měla nějaké výhody. "Existují tři varianty. Použít finance na digitalizaci historického televizního archívu pořadů, který je současně národním kulturním bohatstvím. Druhou možnost tvoří příspěvky pro kinematografii a třetí variantou je fond pro rozvoj digitalizace, pokud by byl vytvořen, ze kterého by se sociálně slabým občanům hradil příspěvek na nákup set-top boxu, tedy přístroje nutného pro příjem digitálního televizního vysílání," řekl ve středu Právu vrchní a programový ředitel ČT František Lambert.

Reklama

Související články

Digitální TV může přijímat pětina lidí

Možnost přijímat digitální televizní vysílání má v České republice 22 procent obyvatel. Nejvíce lidí se na digitální TV programy dívá přes kabelové sítě (11...

TV digitalizaci lze řešit dohodou nebo zákonem

Řešením patové situace, které nastala tím, že pražský městský soud již po druhé zrušil rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o udělení šesti...

Televize chtějí vyloučit Novu z digitalizace

Asociace digitálních televizí (ADT) vyzvala v pondělí státní instituce, aby v souladu s platnou legislativou vyňaly TV Novu z plánů na budoucí digitální...

Na Domažlicku se už vysílá digitálně

V Plzeňském kraji ve středu odstartuje digitální vysílání České televize. Z vysílače Vraní vrch u Domažlic pokryje území s 221 tisíci lidmi. V první polovině...

Výběr článků

Načítám