Článek
„Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen. Nejvíce k růstu maloobchodních tržeb přispěl prodej pohonných hmot, prodej prostřednictvím internetu a prodej potravin v nespecializovaných prodejnách,“ uvedla Jana Gotvaldová z ČSÚ.
Meziročně se výrazně zvýšily tržby internetovým a zásilkovým obchodům, skoro o 11 procent. Podobným tempem rostly i prodeje kosmetiky. Lidé skoro o sedm procent více utráceli i za položky, které nejsou pro život nezbytné a při šetření přijdou na řadu jako první, tedy za kulturu, sport a rekreaci.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které statistici počítají zvlášť, meziročně vzrostly o 4,8 procenta a meziměsíčně o 0,4 procenta.
Podle analytika Raiffeisenbank Martina Krona dubnová čísla maloobchodu ukázala rychlý růst tržeb a předčila očekávání ekonomů, kteří nejčastěji čekali růst jen mírně nad tři procenta.
Snižování inflace do blízkosti dvouprocentního ČNB, neutuchající růst nominálních mezd a do značné míry odložené nákupy spotřebitelů vedou k vyšším nákupu a to i zbytného zboží takzvaně pro radost. „Nezaměstnanost se sice mírně zvyšuje, ale stále se nachází pod svou přirozenou mírou, a tak mají spotřebitelé dostatečný příjem na to, aby nebyli nuceni omezovat nákupy,“ uvedl Kron.
Statistici počítají takzvaný reálný růst maloobchodních tržeb ve stálých cenách, tedy bez započtení inflace.