Článek
Umělá inteligence se nejčastěji uplatňuje při automatizaci rutinních úkolů, vytěžování dokumentů, zákaznické podpoře a prediktivní analýze dat. Jen 17 procent firem uvádí, že AI neplánuje využívat – v loňském roce to přitom byla téměř polovina.
„Rok 2024 byl ve znamení restartu. Po období šetření a opatrnosti se zejména segment malých a středních podniků ve druhé polovině roku znovu nadechl a digitalizace dostala nový impulz. Vidíme zásadní obrat v přístupu firem, které si začaly digitalizaci strategicky plánovat a vnímat ji jako klíčový faktor své konkurenceschopnosti,“ uvedl generální ředitel Asseco Solutions Jiří Hub.
Tlak na digitalizaci firem podle datového ředitele společnosti Creative Dock Adama Hanky přichází s rozvojem nových forem umělé inteligence.
„V poslední době se prosazují agentní a multiagentní systémy, které se opírají o správně integrovaná data. Pokud se firmy naučí správně využívat umělou inteligenci, mohou ušetřit až 80 procent svých nákladů. AI může totiž nahradit širokou škálu opakujících se lidských aktivit, jako například sběr a třídění dat, nebo analyzování a získávání informací,“ dodal Hanka.
Povinnost zajistit znalosti o AI u zaměstnanců
Unijní legislativa AI Act již od února letošního roku podle Alexandra Bruny z konzultační firmy elevaty.ai firmám ukládá povinnost zajistit dostatečnou AI gramotnost svých zaměstnanců. Firmy mají zajistit, že jejich zaměstnanci rozumí základním principům AI a jsou schopni kriticky hodnotit její výstupy v souladu s etickými a právními normami.
Podle průzkumu dosáhlo vysoké úrovně digitalizace více než 34 procent českých firem, což ČR v rámci EU řadí těsně pod průměr. Klíčovým trendem je propojování oddělených systémů a dat, které dříve fungovaly jako izolované ostrůvky. Firmy stále častěji vyžadují vzájemně propojený ekosystém nástrojů, který umožní plynulou spolupráci napříč agendami, a to od obchodu přes výrobu až po předávání informací.
Zásadní roli hrají i cloudové technologie, které umožňují poskytování IT služeb přes internet pomocí vzdálených serverů. Více než polovina podniků již provozuje informační systém v cloudu a zároveň roste i ochota software pronajímat namísto nákupu licence. Motivací jsou především flexibilita, rychlost nasazení a nižší náklady na údržbu.
Rostoucí investice tuzemských firem do AI potvrzují i další průzkumy. Podle analýzy poradenské společnosti EY patří Češi v zavádění umělé inteligence mezi nejaktivnější ve střední a východní Evropě. Zaměřují se na to tři pětiny českých podniků.
„Firmy v celém našem regionu správně akcelerují digitální transformaci a nasazují technologie jako AI, aby si udržely konkurenceschopnost a dohnaly Západ,“ prohlásil Jan Pich z EY Česká republika.