Článek
„K růstu průmyslové produkce nejvíce přispěly výroba motorových vozidel a výroba pryžových a plastových výrobků, zejména pneumatik,“ uvedl statistik Radek Matějka.
Růst zaznamenaly i podniky ve výrobě kovových konstrukcí a kovodělných výrobků nebo ve výrobě elektrických zařízení.
Hodnota nových zakázek v průmyslu meziročně vzrostla o 6,6 procenta. Meziměsíčně byla hodnota nových zakázek vyšší o 2,9 procenta.
„Růst nových zakázek v průmyslu nejvíce ovlivnila výroba motorových vozidel. Jejich hodnota se v tomto odvětví vlivem nízké srovnávací základny meziročně zvýšila o patnáct procent. Významné dlouhodobé zakázky uzavřely podniky vyrábějící ostatní dopravní prostředky a zařízení,“ doplnila statistička Veronika Doležalová.
„Největší díl zásluh si za červencový výsledek odnáší automobilový průmysl. Stejně jako v červnu byl jeho pozitivní příspěvek největší a co víc, nejvíce se zasloužil i o růst nových zakázek. Je evidentní, že na skomírajícím evropském automobilovém trhu se některým tuzemským firmám daří zvyšovat tržní podíl a expandovat,“ řekl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Tato zásluha jde podle něj především na vrub největší tuzemské automobilce, tedy Škodě Auto.
Nic se zatím nemění na trendu propouštění v průmyslu. Tentokrát o necelá dvě procenta, což je s ohledem na fakt, že toto odvětví je největším zaměstnavatelem, už něco znamená. „Nejde už jen o cyklický jev, ale o strukturální změny, které přinášejí nižší potřebu pracovníků i do budoucna,“ dodal Dufek.
U stavebních povolení pomohla dopravní stavba
Výrazně, o 10,1 procenta, meziročně vzrostlo stavebnictví. Meziměsíčně vzrostlo o jedno procento. Orientační hodnota vydaných stavebních povolení vzrostla o 37,9 procenta.
„K meziročnímu růstu orientační hodnoty staveb přispělo povolení rekonstrukce velké dopravní stavby v řádu miliard korun,“ upřesnil Matějka.
Meziročně bylo zahájeno o 9,2 procenta bytů méně, dokončeno bylo o 13,4 procenta bytů méně.