Hlavní obsah

Prťavá auta evropského původu by měla mít protekci

Evropské automobilky jsou dlouhodobě pod tlakem kvůli levným čínským elektromobilům a vysokým výrobním nákladům. Situaci by mohl pomoct řešit plánovaný balík opatření. Jeho součástí jsou i malé vozy vyrobené v Evropě, které by měly zvláštní privilegia. Měly by mít různé výhody, jako třeba vyhrazená parkovací místa či dostupnou nabíjecí infrastrukturu.

Foto: Honda

Kei auta vyrábí prakticky všechny velké japonské automobilky. Mezi populárními modely Hondy je třeba tohle N-One.

Článek

Nová kategorie plně elektrických vozidel z dílen výhradně evropských automobilek by měla mít pevně danou velikost a váhu. Zatím je vše stále ještě v rovině diskuzí. Hovoří se nicméně o maximální délce 4,2 metru a váze 1,5 tuny.

Mezi některými evropskými politiky se těmto autům přezdívá „Sejournette“ podle drobného francouzského místopředsedy Evropské komise pro prosperitu a průmyslovou Stéphana Séjourného, ​​jenž na návrh dohlížel.

Způsobilým vozům, které jsou vyrobeny v Evropě a jsou do určité hmotnosti, bude udělen přístup k vyhrazeným parkovacím místům a nabíjecí infrastruktuře, stejně jako desetiletá výjimka z nově příchozích předpisů, jako jsou bezpečnostní pravidla a případně emisní normy. Komise doufá, že tím udrží cenu nízkou, protože časté změny norem přispívají k rostoucím nákladům automobilek, uvedl deník The Financial Times.

Návrhy pro třídu malých vozů, volně inspirovaných japonskou kategorií malých osobních automobilů Kei, budou doprovázet silně lobbovaný přezkum zákazu spalovacích motorů v EU do roku 2035.

Ve čtvrtek se do médií dostala informace, že Evropská komise zvažuje odložení účinnosti zákazu spalovacích motorů u hybridních vozů o pět let. Důvodem je silný tlak od některých zemí, které patří k největším výrobcům aut v regionu. Komise by měla změny pravidel, která mají automobilový průmysl odklonit od fosilních paliv, zveřejnit příští týden.

„Cílem výrobců je přivést na trh nová malá vozidla s cenou mezi 15 000 a 20 000 eur, a protože do ceny vstupují i regulační omezení, vytvoříme tento regulační rámec,“ citovala v listopadu agentura Reuters Séjourného.

Malé automobily jsou jednou z oblastí, kde mají evropští výrobci stále výhodu oproti svým čínským protějškům, kteří se zaměřili na segment větších vozů v oblasti elektromobilů a plug-in hybridů.

O samotném upřednostňování produktů vyrobených v Evropě se diskutovalo už v září. Tehdy několik členských států trvalo na tom, aby se takovéto preference používaly pouze jako krajní možnost.

Některé vlády však byly znepokojeny možným dopadem na podniky v EU. Skupina devíti zemí, včetně Česka, Estonska, Finska, Irska, Lotyšska, Malty, Portugalska, Švédska a Slovenska, varovala, že plán by mohl mít „důsledky pro efektivní konkurenci, ceny a kvalitu a dopady na podniky“.

„Nechceme uplatňovat evropskou preferenci všude,“ citoval server Euronews francouzského politika Sébastiena Martina, který ještě dodal, že je tento krok nezbytný v sektorech, jako jsou automobily, chemikálie, ocel nebo farmaceutika.

Výběr článků

Načítám