Článek
Zatímco v západní Evropě je běžné, že až třetina lidí jezdí na operativní leasing, v Česku jde přes jeho rychlý růst stále jen o jednotky procent. „Právě tato mezera ukazuje obrovský potenciál do budoucna. Během několika let budou koncoví zákazníci volit operativní leasing jako preferovanou formu užívání auta a bude tvořit až třetinu trhu,“ věří šéf společnosti Driveto František Peterka.
Jedním z důvodů je měnící se generační pohled. „Mladší lidé jsou zvyklí platit si služby formou měsíčních předplatných, od streamovacích platforem po bydlení v nájmu. Operativní leasing do tohoto přístupu dokonale zapadá,“ dodal Peterka. Lidé mají podle něj zájem hlavně o auta z nižší střední třídy a menší SUV, stále častěji jde přitom o elektromobily.

Jak operativní leasing funguje
Jde o pronájem vozu, při kterém klient platí měsíční splátku zahrnující jeho opotřebení, tzv. amortizaci, pojištění, servis, výměnu pneumatik i další případné služby. Dotyčný auto nevlastní. Po skončení smlouvy, která obvykle trvá od dvou do pěti let, ho vrací, případně si půjčí nové.
„Lidé si dnes uvědomují, že vázat stovky tisíc v aktivu, které okamžitě ztrácí hodnotu, nedává ekonomický smysl. Peníze, které by jinak ležely v autě, mohou jinde nabývat na hodnotě,“ uvedl Peterka.
Kolik to stojí
Obvykle mezi pěti až patnácti tisíci měsíčně při smlouvě na dva až čtyři roky, ročním nájezdu 10 až 50 tisíc kilometrů. Splátka závisí na modelu auta a rozsahu služeb. Například podle nabídky Direct auto lze získat vůz Škoda Scala na tři roky od 4990 Kč včetně DPH.
Společnost Arval zase uvádí, že Škodu Octavii je možné si pronajmout od osmi tisíc. „Nejlevnější nabídky menších modelů vozidel začínají kolem pěti tisíc korun. Letos jsme také rozšířili nabídku o operativní leasing ojetých vozidel, díky čemuž se tato forma financování stává dostupnější pro širší skupinu zákazníků,“ uvedl generální ředitel Arval CZ Aleš Polák.
Komu se tato služba vyplatí
Vyplatí se všem, kdo chtějí jezdit novým autem bez starostí o servis, pojištění nebo následný prodej, a zároveň nechtějí jednorázově investovat stovky tisíc korun.
Pokud má člověk k dispozici potřebnou hotovost a netrápí ho pravidelné měsíční výdaje, je pro něj obecně finančně výhodnější koupit si nové auto hned. „Méně výhodný je operační leasing pro ty, kteří chtějí auto vlastnit dlouhodobě nebo mají vysoký roční nájezd kilometrů,“ upozornil obchodní ředitel Direct auto Jan Kloud.
Co ocení firmy a co jednotlivci
Firmy volí operativní leasing kvůli daňovým výhodám včetně možnosti odečíst DPH a lepšímu plánování cash-flow. Fyzické osoby oceňují pohodlí, fixní měsíční náklady a minimální administrativu.
Jaké jsou nevýhody
Nevýhodou je omezený smluvní nájezd kilometrů – doplácet se může typicky 0,6 až 1,8 Kč za kilometr – a povinnost vrátit vůz v odpovídajícím stavu a bez poškození, jako jsou promáčkliny, škrábance či zničený interiér. V opačném případě hrozí sankce v řádu tisíců korun. Také pokud by klient chtěl smlouvu ukončit dřív, musí počítat s penalizací.
Jak je to s následným odkupem
Auto se standardně u operativního leasingu vrací leasingové společnosti a zůstává jejím majetkem – na rozdíl od finančního leasingu, kdy po doplacení splátek přechází vlastnictví na nájemce.
Ale i u operativního leasingu je možné se na odkupu dohodnout. „Cena je stanovena individuálně a vychází ze zůstatkové hodnoty vozu v době ukončení operativního leasingu a aktuálních tržních podmínek. Pro mnoho klientů to bývá výhodné – cena odkupu může být o něco nižší než u srovnatelného vozu z bazaru. Klient navíc zná kompletní historii i technický stav vozidla,“ uvedl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. V případě odkupu podle něj navíc odpadá případná sankce za nadměrné opotřebení či poškození.

