Hlavní obsah

Pozor na bankomaty Euronet. Účtují poplatek za nevyžádanou službu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé by měli zbystřit při použití bankomatů nebankovní společnosti Euronet. Při pokusu vybrat peníze nebo se i jen podívat na zůstatek na účtu jim zařízení strhnou peníze za informaci o zůstatku, aniž ho lidem ukážou. Ve svém videu z cyklu Kluci z Prahy na serveru YouTube na to upozornil reportér Janek Rubeš. Problém vzbudil i pozornost České národní banky.

Foto: Petr Horník, Právo

Problém se týká bankomatů společnosti Euronet, nikoliv těch bankovních.

Článek

„Situací, na kterou upozornilo video, se zabýváme. Konkrétnější informace v tuto chvíli nemůžeme poskytnout,“ sdělila Novinkám Petra Vlčková z centrální banky.

Poté, co člověk na bankomatu Euronetu zadá PIN, nabídnou se mu dvě možnosti. První s názvem Hotovost & zůstatek a druhá pod značením Jiné. Pokud klikne na první z možností v domnění, že si jen vybere peníze, nastane obtíž. V ten okamžik mu stroj sebere peníze z účtu v podobě poplatku.

„Bankomat vám ten poplatek za zjištění zůstatku naúčtuje dokonce i ve chvíli, kdy vám jej neřekne,“ upozornil v reportáži Rubeš.

Uživatel to přitom nezjistí nutně hned, jak si ověřily Novinky. Může to trvat až několik dnů, než se poplatek zobrazí v systémech banky, kde klient získá přehled.

Podle výkonného ředitele Euronetu ČR Ondřeje Kozáka je všechno v pořádku. „Jedná se o funkcionalitu Cash & balance, kterou jsme uvedli v mnoha zemích v dobré víře, že zvýšíme komfort pro klienty, aby spolu s výběrem rovnou znali i zůstatek na účtu,“ sdělil Novinkám.

Podle něj si firma za tuto službu nic neúčtuje. „Poplatky vždy účtuje banka klienta, a ve většině zemí si banky za tuto službu neúčtují žádné poplatky,“ dodal Kozák.

To ale není podle mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého pravda. Peníze z poplatku se podle něj dělí mezi provozovatele bankomatu, vydavatele platební karty, například Visu nebo MasterCard, a banku, kde má člověk účet. Euronet tedy v praxi vydělává pokaždé, když u něj klient vybírá a zvolí tlačítko Hotovost & zůstatek.

Banky radí reklamaci

Podle Hrubého banka ani nevidí do toho, jak je cizí automat nastaven a jak je na něm zobrazena žádost o informaci o zůstatku a další funkce. Banky tudíž s poplatky u Euronetu samy nemohou nic dělat.

„Poplatek za zobrazení zůstatku účtu klienta nám společnost generuje okamžitě již ve chvíli, kdy klient tento požadavek zadá. Bohužel nám ale společnost Euronet neposkytuje informaci, zda se mu opravdu zobrazil,“ dodal Hrubý.

Oslovené bankovní domy se většinou od postupu firmy distancují a vybízejí lidi k reklamaci. „Klienti, kterým byl naúčtován poplatek za zobrazení zůstatku v bankomatech Euronet, aniž následně došlo k zobrazení zůstatku, mohou tento poplatek u České spořitelny reklamovat přímo v digitálním bankovnictví George,“ konstatoval Filip Hrubý.

„Pokud bychom evidovali stížnosti klientů v souvislosti se sítí Euronet a neposkytnutím dotazu na zůstatek, budeme na to reagovat v rámci reklamačního řízení,“ potvrdil Petr Plocek z UniCredit Bank.

Euronet podle Kozáka řeší, aby se už nestávalo, že se klientům požadujícím zobrazení zůstatku na účtu tato informace neukázala, a přitom jim pak byl stržen poplatek. Praxi, že se klientovi strhne poplatek za zůstatek, když si přišel vybrat peníze, se zjevně měnit nechystá.

Dal do bankomatu svou kartu, přesto vybral peníze z cizího účtu. Soud ho chtěl trestat za krádež

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám