Hlavní obsah

Povolenky nebudou, slibují ANO, SPD i Motoristé. Česko má raději platit pokuty

Raději budou riskovat soudní řízení s Českem před soudem EU a peněžité sankce, než aby domácnosti musely kvůli novým emisním povolenkám platit až desítky tisíc korun navíc za energie a pohonné hmoty. Rýsující se vládnoucí trojlístek ANO, SPD a Motoristů zavedení povolenek, jež vstoupí v platnost v lednu 2027, svorně odmítá. Lidé by ušetřili, ale stát by mohl tratit.

Foto: Michal Šula, Novinky

První místopředseda ANO Karel Havlíček

Článek

„Povolenky do naší legislativy v žádném případě dostávat nebudeme. V prvních hodinách příští vlády odejde do Bruselu oficiální dopis čelním představitelům Evropské komise, v němž sdělíme, že jako vláda nejsme připraveni povolenky do české legislativy dát,“ potvrdil Novinkám místopředseda ANO Karel Havlíček.

Notují si s ním i ekonomický expert Motoristů Vladimír Pikora a jeho protějšek Markéta Šichtařová (SPD, Svobodní). „Jsme ochotni jít do ostrého sporu s Evropskou komisí. Proti povolenkám budeme bojovat s maximální silou a chceme hledat mezinárodní podporu,“ prohlásil Pikora.

Hrozí pokuta každý den

Havlíček argumentuje, že povolenky, jež jsou poplatkem pro obchodníky za vypouštění oxidu uhličitého do ovzduší, narazí v budoucí Sněmovně. „Máme sto osm poslanců, kteří kategoricky říkají, že pro to ruku nezvednou,“ poznamenal.

Jenže podle právníků všechny členské země, Česko nevyjímaje, musí už schválenou směrnici Evropské unie do svého právního řádu začlenit.

„Jinak porušují evropské právo a vystavují se možnému finančnímu postihu. To se stalo nedávno České republice, když nepřijala včas směrnici o ochraně oznamovatelů. Soudní dvůr Evropské unie následně Česku uložil pokutu ve výši desítek milionů korun,“ upozornil Jakub Svoboda z advokátní kanceláře Arzinger & Partneři.

Podle Motoristů by lidé mohli ročně platit za povolenky mezi 54 až 73 miliardami korun, takže případné pokuty by byly nejméně desetinásobně nižší. Lidé by tedy nepřipláceli a ušetřili, avšak státu hrozí ztráty a zvýšené výdaje.

Platby za povolenky jsou příjmem státního rozpočtu, ačkoliv je lze použít jen na klimatická a sociální opatření, která s nimi souvisejí, a k tomu mohou být případné pokuty od Evropské komise tučné.

Například Španělsku před čtyřmi lety vyměřila jednorázovou sankci 15 milionů eur (365 milionů korun) a navíc denní penále 89 tisíc eur (2,16 milionu korun) za to, že do svého práva nepřevedlo směrnici o ochraně osobních údajů v trestním řízení.

Ani Havlíček se ale pokut nebojí. Navíc poukazuje, že by mohly přijít až za několik let, po případných soudních sporech s Unií.

Postihy můžou být rozsáhlejší, varuje analytik

Podle analytika Capitalinked Radima Dohnala je však idea, že Česko jako jediné neaplikuje část evropského práva, podobně moudrá, jako kdyby se rozhodlo nerespektovat celoevropské řízení letového provozu.

Upozornil, že Česku hrozí také krácení dalších podpor. „Není vyloučeno, že by naši zemědělci přišli o nárokové dotace,“ míní Dohnal. Nárokové dotace jsou přímé platby, na něž mají zemědělci automatický nárok. Jedná se třeba o platby za každý hektar půdy.

Výběr článků

Načítám