Článek
Česká pošta totiž zavedla ve zkušebním provozu od 1. července ve všech krajských městech pro fyzické osoby navíc i novou neplacenou službu tzv. večerní doručování mezi 16. až 19. hodinou. Doručovatelé balíkové pošty navíc příjemce předem telefonicky upozorní, kdy mu bude v uvedených hodinách zásilka dodána.
Česká pošta tím chce zvýšit úspěšnost při doručování balíkových zásilek, kterých ročně přepraví přes 32 miliónu kusů. Úspěšnost dodání balíků se podle informací pošty pohybuje u firem kolem 95 procent, u fyzických osob dosahuje ale jen asi 50 procent. Většina lidí totiž není v době doručování zásilek doma, ale v práci.
Nižší procento dodání balíkových zásilek klientům poště pravidelně vytýkal nejen Český telekomunikační úřad, ale hlavně nespokojení zákazníci.
Předpokládáme, že s večerní roznáškou se úspěšnost doručení podstatně zvýší
Generální ředitelka České pošty Marcela Hrdá, Právu potvrdila, že od večerního doručování očekává výrazné zlepšení služeb především pro běžné zákazníky: „Předpokládáme, že s večerní roznáškou se úspěšnost doručení podstatně zvýší“.
Pokud se večerní roznáška osvědčí, bude od 1. října jako neplacená doplňková služba spuštěna ve všech krajských městech. Pošta počítá s tím, že by od 1. dubna 2011 tuto službu zavedla na všech pobočkách.
Zavedením večerního doručování by se Česká pošta vypořádala i s tlakem konkurence, která podobným způsobem dodává balíkové zásilky již několik let.
Myšlenka není nová
Pošta zavedla večerní doručování po krátkém testu na Břeclavsku. Myšlenka doručovat zásilky v podvečerních hodinách však není zcela nová a Česká pošta tuto službu již neúspěšně vyzkoušela na začátku 90.let. Veřejnost novinku nepřijala. „Zažil jsem taky pěkně horké chvíle,“ uvedl František Cajthaml, bývalý doručovatel z pražského pátého obvodu, „stačilo zazvonit u dveří v době, kdy se všichni posadí k televizi. Tolik ostrých slov člověk neslyšel za celý rok.“
Podle Anny Dlouhé, vedoucí doručovací pošty z Ostravy Poruby, jsou jejich reakce jednoznačné: „I když bychom zatím měli jen oznámit, v kterou hodinu s balíkem přijedeme, snažíme se zákazníkům vyjít vstříc a čas se operativně přizpůsobujeme. Už ani nepamatuji, kdy jsem slyšela na adresu pošty takovou chválu. Konečně jste vymysleli něco rozumného, říkají, hlavně, že nebudu muset na poštu!“