Hlavní obsah

Poslanci zvýšili ministerstvu dopravy limit výdajů na obranu, čeká se na stanovisko NATO

Rozpočtový výbor Sněmovny ve čtvrtek schválil ministerstvu dopravy zvýšení limitu výdajů jeho rozpočtu určených na obranu státu o osm miliard korun. Jde o peníze v rámci dotace na krytí schodku rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Z hlediska legislativy i mezinárodních závazků jsou však takto rozpočtované peníze na dopravní stavby problematické. Česko totiž ještě neví, zda mu je NATO jako obranné výdaje vůbec uzná.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Vytipované stavby mají podle ministra dopravy v demisi Martina Kupky sloužit k případnému pohybu vojsk. Ilustrační foto

Článek

Předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl opakovaně upozornil na to, že dosluhující vláda Petra Fialy (ODS) zneužívá výjimku, která jí umožňuje zvýšit výdaje na obranu nad Severoatlantickou aliancí požadovaná dvě procenta hrubého domácího produktu (HDP), a to i nad schválený výdajový rámec rozpočtu.

„Je třeba mít na paměti, že nemáme ustálenou metodiku na to, které výdaje NATO nakonec uzná. To se dozvíme až někdy v červnu roku 2027, kdy bude uzavřen celý rok 2026,“ řekl Novinkám Hampl.

Poukázal na to, že zatímco letos je v rozpočtu ministerstva dopravy označena jako výdaje na obranu suma zhruba 130 milionů korun, pro příští rok je to už 20 miliard korun.

Ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS) ve čtvrtek k rozhodnutí rozpočtového výboru řekl, že jde o výdaje na stavby v působnosti Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic, které se už nyní staví a figurují v návrhu rozpočtu na příští rok v položce výdajů na obranu.

Vytipované stavby podle něj budou sloužit k případnému pohybu vojsk v případě jakékoli mimořádné situace, která si to vyžádá. Mezi těmito stavbami je podle Kupky například dálnice D11 z Jaroměře na státní hranici s Polskem, železniční uzel v České Třebové nebo odpočívka u Rozvadova, což jsou podle ministra také klíčové prvky pro případné přesuny vojsk.

Pro schválení rozpočtového opatření hlasovalo všech 24 přítomných poslanců. Kupka ujistil, že saldo státního rozpočtu se daným zvýšením limitu nezmění.

Jinde to dělají také tak, hájí postup Stanjura

K výdajům na dopravní infrastrukturu, které jsou kvůli rozpočtovým stropům i závazkům vůči NATO vydávány za obranné, končící šéf státní kasy Zbyněk Stanjura (ODS) už dříve řekl, že takto postupují i jiné státy.

„Vlády se pokouší ‚narvat‘ do obranných výdajů kde co. Pamatujete si na debatu o mostu přes Messinskou úžinu, který už NATO Itálii zamítlo?“ reagoval na to Hampl.

Typicky by podle něj mělo být uznatelné například zvýšení nosnosti mostu, aby přes něj mohla přejet těžká technika. „Nikoliv stavba mostu jako takového, zejména pokud jde o součást nějaké páteřní infrastruktury, kterou daná země chce stejně vybudovat,“ doplnil.

Výběr článků

Načítám