Hlavní obsah

Pětina pražských obchodů s potravinami podvádí cizince, ukázala studie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Podvody na cizincích jsou v pražských obchodech s potravinami poměrně rozšířené, dějí se ve více než pětině případů. Vyplývá to z nově zveřejněné studie pěti českých ekonomů, působících na tuzemských univerzitách, kterou na svém webu zveřejnil akademický žurnál Journal of Behavioral and Experimental Economics.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Ve studii se autoři zaměřili na 260 pražských obchodů s potravinami, koloniálů či večerek. Klíčovou roli sehráli figuranti. Ve vybraných prodejnách předstírali cizince, kteří nejsou dobře sžiti s českou měnou, nevyznají se příliš v jejích jednotlivých mincích či bankovkách, takže při nákupu drobného zboží představují potenciálně snadný terč nekalého jednání prodavačů a pokladních.

Figuranti proto záměrně uváděli prodávající a pokladní do situace, kdy jim mohli vrátit zpět méně peněz, než měli. Autoři studie pak sledovali, v kolik případech prodávající a pokladní svodu nekalého obohacení skutečně podlehnou. Stalo se tak v 21 procentech obchodů, tedy ve více než 50 prodejnách. Figuranti přitom 'nechávali navíc' nekalým prodávajícím 54 procent hodnoty průměrného nákupu.

Falešné slevy v obchodech skončí

Ekonomika

Muži podváděli a současně byli podváděni častěji než ženy, avšak rozdíl mezi oběma pohlavími nebyl nikterak výrazný. Nekalé jednání prodávajících nastávalo častěji v ranních než večerních hodinách.

Nejvíce v centru

"Autoři tak nepotvrdili hypotézu, známou v odborné literatuře jako 'morning morality effect', že v ranním a dopoledním čase lidé obecně jednají čestněji než v hodinách odpoledních a večerních. Hypotéza staví na tom, že člověk se během dne postupně unavuje a vyčerpává, takže slábne jeho určitá duševní síla odolávat pokušení nekalého a amorálního jednání," řekl analytik Czech Fund Lukáš Kovanda.

Celkově autoři ve studii konstatují, že obelhávání zákazníků je v daných obchodech poměrně rozšířené a že k němu intenzivněji dochází v centrální části města, kde existuje až třikrát větší pravděpodobnost okradení než ve zbytku české metropole.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám