Hlavní obsah

Ojetá auta zdražila v průměru o čtvrtinu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ojetá auta do tří let provozu, která mají odborný přívlastek zánovní, meziročně zdražila v průměru o čtvrtinu. Ceny těchto vozů tak rostou nad dvojnásobek míry celkové inflace. Průměrná cena mírně ojetého auta už činí bezmála 667 tisíc korun, vyplývá z analýzy AAA Auto a Mototechny.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

V porovnání s rokem 2020 už takovéto vozy zdražily v průměru o více než 40 procent, a některé modely dokonce o 60 procent. Největší zdražení zaznamenal VW Golf, jehož průměrná cena je teď na 630 tisících korun, zatímco předloni činila 399 tisíc Kč.

Ze škodovek pak podle AAA Auto a Mototechny nejvíce zdražila maximálně tříletá Octavia – v průměru z téměř 490 tisíc v roce 2020 na současných

680 tisíc korun.

Nutno ovšem podotknout, že na stránkách AAA Auto stojí velká většina nabízených modelů méně a aritmetický průměr zvyšuje menší skupina drahých, většinou sportovních variant RS.

Ceny ojetých aut v ČR vzrostly až o čtvrtinu a dále porostou. Jejich prodej loni stoupl

AutoMoto

Pro porovnání, úplně nová nejlevnější Škoda Octavia teď stojí 520 tisíc korun, ale v dalších výbavách od 585 tisíc, 640 a 780 tisíc. Nová RS stojí od 925 tisíc Kč.

Cenová epidemie

Analýza zpracovaná AAA Auto a Mototechnou se ale týká celého českého trhu.

Nejčastěji nabízenými vozy do tří let byly v lednu v Česku škodovky: Fabia, Octavia, Scala, Kodiaq, Karoq, Superb, Kamiq. Osmé až desáté místo obsadily Hyudai i30, Toyota Corolla a Dacia Duster. Zánovní auta mají podle analýzy najeto v průměru 17 tisíc kilometrů.

Cenová horečka se automobilovým sektorem šíří jako epidemie: automobilky nemají dost čipů, jejich producenti šponují ceny i na trojnásobek, na nová auta se pak čeká měsíce, pokud zákazník nebere, co zrovna je, a tak ceny u nových vozů letí vzhůru.

Přehledně: Na co si dát pozor při nákupu ojetého auta

Finance

To vystřelilo nahoru i ceny zánovních ojetin, které v některých případech, například u škodovek, stojí i více, než kolik činí katalogová cena u srovnatelného nového modelu.

Pokud se do průměru zahrnou všechny prodané ojetiny včetně těch nejstarších, tak v Česku a Německu podle analytika ČSOB Petra Dufka zdražily meziročně o více než 12 procent.

Nepostradatelné čipy: Asie šponuje cenu

Zdražují i dodávky. Například Ford Tranzit ve verzi bus, starý plus minus deset let, byl před půldruhým rokem k mání za zhruba 200 tisíc korun. Dnes jsou porovnatelné nabídky o 50 tisíc Kč výše. Paradoxně tak cena staršího vozu s každým rokem navíc najednou neklesá, ale naopak.

Zdražování aut se přitom jen tak nezastaví, protože hlavní důvod cenové horečky – nedostatek čipů z Asie – nepominul. „Lidé a firmy by auta kupovali. Jenže čipy nejsou,“ podotkla analytička Next Finance Markéta Šichtařová.

Ministerstvo zpřístupnilo databázi protokolů z STK, prověřit ojetinu je tak snazší

AutoMoto

Celková výroba osobních aut v ČR v lednu proto meziročně klesla o více než 14 procent. Analytik ČSOB Petra Dufek upozornil, že se vymykaly víceméně jen jihokorejský Hyundai, který loni výrobu meziročně navýšil o 29 procent, respektive v lednu meziročně o dalších 17 procent, a Toyota, jež za rok zvedla prodej o deset procent. Už v lednu ale Toyotě klesla produkce o více než 39 procent.

„Čipy? Podle nás je to vydírání producenty v Asii. Čipy mají, ale řeknou vám, že je dodají, jen když zaplatíte dvakrát třikrát více. Najednou není čip za euro, ale za dvě, za dvě a půl, nebo i více, chcete-li jistotu dodání. Je to takové malé nic, bez toho ale nefungují blinkry, ovládání oken, airbag…,“ řekl Právu šéf středočeského výrobního závodu velké rodinné společnosti s několikamiliardovým obratem dodávající automobilkám ovládací prvky. Již loni tato česká firma rozjela továrnu i v Bulharsku.

V Česku se v posledních týdnech objevily zatopené ojetiny z Německa, varuje Cebia

Ekonomika

„Přesun části produkce nejen čipů, ale i dalších prvotních dílů z Asie do Evropy je velký trend, aby automobilky a jejich dodavatelé už nebyli v takovém klinči,“ dodal šéf závodu, který i v Česku připravuje halu pro produkci vlastních čipů.

Podobně uvažuje majitel menší strojírenské továrny na výrobu automatických plnicích linek nedaleko Karlových Varů. „Začneme dělat i čipy, takhle to dál nejde,“ sdělil Právu.

Pozor na vozy ze záplav
Omezená nabídka aut zvyšuje riziko, že si motorista naběhne „na levotu“.
Nejde jen o svařené vozy po nehodách, jejichž vraky odprodaly pojišťovny levně v aukcích, či o stočené tachometry.
Společnost Cebia varovala také před ojetými vozy z Německa z ničivých záplav loni v létě.
Potíž je v tom, že u auta, které prošlo záplavou, se mohou závady elektroniky a motoru začít projevovat i po několika měsících od vysušení.
To, že vůz byl zaplaven, lze kromě lustrace v prověřovacích systémech zjistit třeba tím, že zájemce najde usazeniny bláta pod čalouněním nebo koberci, v hůře přístupných částech karoserie či na kabelových svazcích.

Reklama

Výběr článků

Načítám