Hlavní obsah

Německo dá letos 260 miliard korun na modernizaci železnic

2:10
2:10

Poslechněte si tento článek

Vláda německého kancléře Friedricha Merze dala prioritu modernizaci železniční sítě v rámci dříve oznámených investicí do infrastruktury v celkové výši 500 miliard eur (12,4 bilionu Kč). Jen pro letošní rok má ministr financí Lars Klingbeil v plánu poslat z fondu 10,5 miliardy eur (260,8 miliardy Kč) na železnice, což je téměř polovina celého rozpočtu na tento rok.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Vlak společnosti Deutsche Bahn

Článek

Vedle železnice Němci počítají také s investicí tři miliardy eur do zlepšení širokopásmového pokrytí v zemi, jedna miliarda pak má jít na modernizaci mostů. Plány chce Merzova vládní koalice schválit ještě v červnu s tím, že v obou komorách parlamentu budou schváleny v září, informoval server Financial Times (FT).

Poté, co konzervativní strana vyhrála v únoru předčasné volby, uvolnila Merzova koalice ústavní dluhový strop země, aby nalila peníze do obrany a zřídila 500miliardový fond na modernizaci stárnoucích silnic, mostů, nemocnic a škol v zemi.

„Velkou otázkou je: ‚jak rychle můžeme tyto peníze uvést do provozu‘ a Deutsche Bahn je zřejmým místem, kde začít, protože již mají v šuplíku podrobné investiční projekty,“ řekl FT Henning Meyer, profesor veřejné politiky na univerzitě v Tübingenu.

Špatný stav německých vlaků, které mají často zpoždění, se stal symbolem velkého podinvestování německé infrastruktury, což notně zatěžuje největší evropskou ekonomiku. Než se koalice vedená předchozím kancléřem Olafem Scholzem rozpadla, identifikovaly Deutsche Bahn potřebné investice v hodnotě 53 miliard eur (přes 1,1 billonu Kč). Za peníze se tak nebudou stavět žádné nové tratě, ale rekonstruovat ty stávající.

Kvůli technické poruše například loni v září stály dvě hodiny všechny vlaky v centrálním Německu. Železnice v zemi je dlouhodobě podfinancovaná, zastaralá, tratě jsou přetížené a vlaky mají často zpoždění.

Vláda sází na to, že zlepšením meziměstského spojení změní politickou náladu v zemi, kde se krajně pravicová Alternativa pro Německo stala druhou největší stranou ve Spolkovém sněmu s více než pětinou hlasů.

„I když to v krátkodobém horizontu znamená narušení, je to věc, u které lidé pravděpodobně zaznamenají konkrétní zlepšení ve svém každodenním životě,“ myslí si Meyer.

Výběr článků

Načítám