Hlavní obsah

Nejhodnotnější značkou zůstává podle mezinárodní studie Apple, Tesla prudce klesla

Apple, Microsoft, Amazon. Nejhodnotnější značky, které obsadily nejvyšší příčky v  letošním žebříčku Best Global Brands konzultační společnosti Interbrand. První místo patřilo opět společnosti Apple. Hodnota značky se ale proti loňsku snížila o 3,7 procenta na 470,9 miliardy dolarů, tedy 9,8 bilionu korun. Na druhém místě zůstala značka Microsoft, jejíž hodnota proti loňsku vzrostla o 10,2 procenta na 388,5 miliardy dolarů. Třetí je Amazon.

Foto: repro Apple

Na prvním místě žebříčku je už několik let společnost Apple.

Článek

První tři místa zůstávají beze změny a patří americkým značkám. Citelně ale klesla hodnota značky Tesla, zatímco nově se v žebříčku objevila značka čínských elektromobilů BYD.

Celková hodnota letošního žebříčku nejlepších globálních značek dosahuje 3,6 bilionu dolarů, více než 75 bilionů korun, což je proti loňskému žebříčku nárůst o 4,4 procenta. Několik značek zaznamenalo rekordní nárůst hodnoty.

„Digitálně podpořené služby a vzestup umělé inteligence vytvářejí vítěze rychleji než kdykoli dříve. Zásadní změny jsou určující silou, která globální značky formuje. Vítězí ty značky, které inovují napříč odvětvími, budují kulturní relevanci a investují do dlouhodobé strategie. Ty, které spoléhají pouze na minulý úspěch, čelí na cestě k dalšímu růstu problémům,“ uvedl globální šéf společnosti Interbrand Gonzalo Brujó.

Mezi značky, které jedou na vlně inovací, patří Nvidia, Netflix, YouTube, Uber, Nintendo a Instagram. Nově se pak v žebříčku objevují značky jako Blackrock, Booking.com, Qualcomm, GE Aerospace, Uniqlo, Schneider Electric, Monster, Nasdaq, BYD a Shopify. Tolik nováčků v žádném ročníku zatím nebylo.

Z automobilových značek dál roste japonská Toyota, ale německé značky Mercedes-Benz a BMW jsou ceněny méně než před rokem. Výrazný pokles hodnoty, o více než 35 procent, utrpěla americká značka Tesla miliardáře Elona Muska, což Interbrand zdůvodňuje silnou konkurencí.

Svědčí o tom právě čínská značka BYD, která v žebříčku dosud nefigurovala, ale teď je na 90. místě. Tesla je na 25. příčce. Jihokorejská značka Hyundai je na 30. místě s oceněním 24,6 miliardy dolarů. Vyšší ocenění v tomto žebříčku ještě neměla.

Předposlední místo v letošním žebříčku obsadila společnost Spotify, jež nabízí streamování či podcasting hudby. A na úplně posledním, stém, místě skončil mezinárodní přepravce zásilek - DHL.

Firma Interbrand sice vznikla už v  70. letech minulého století, ovšem s žebříčkem Best Global Brands začala až v roce 2000. Jeho cílem je ukázat, že je značka strategické aktivum, které má měřitelnou finanční hodnotu.

Interbrand tvrdí, že firmy, které investují do značky jako strategického aktiva, mají vyšší návratnost pro akcionáře než jiné firmy s podobným rizikovým profilem. A značky, které se přizpůsobují změnám - využívají například umělou inteligenci či digitální služby - rostou rychleji než ty, které spoléhají na minulou slávu.

Výběr článků

Načítám