Hlavní obsah

Na dálnici D8 v Českém středohoří probíhá zátěžová zkouška

Právo, ČTK, koc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Osm plně naložených nákladních aut o celkové hmotnosti 308 tun testuje v úterý nosnost dokončovaného úseku dálnice D8 přes České středohoří. Ředitelství silnic a dálnic zkouší, jakou zátěž estakáda u Prackovic unese na problémovém místě kvůli nestabilnímu podloží. Termín zprovoznění chybějící dvanáctikilometrové části D8 byl stanoven na 17. prosince.

Na dálnici D8 v Českém středohoří probíhá zátěžová zkouškaVideo: Karel Otcovský, Právo

 
Článek

Nákladní auta postupně popojíždějí po prackovickém mostě do předem určených míst měření. Test určí, jaká může být odchylka v průhybu konstrukce stavby, a ukáže další informace. Dosavadní měření jsou podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla v normě a potvrzují, že provoz na dálnici bude bezpečný.

Podobné testy jsou podle Rýdla před zprovozněním dálnice běžné. Silničáři už v říjnu testovali požárněbezpečnostní zařízení ve dvou tunelech na chybějícím úseku.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Pracovník měří reakci estakády D8 na zátěžový test

Ředitelství silnic a dálnic požádalo oficiálně ministerstvo o povolení předčasného užívání dosud nezprovozněného úseku, který spojí Prahu s Drážďany.

Stavebně hotové jsou podle Rýdla všechny části trasy. Výjimkou je stabilizace dálnice nedaleko Prackovic na Ústecku. Stavaři museli před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část již dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Zátěžový test na D8

ŘSD podle Rýdla monitoruje nonstop čidly nejen rozestavěnou dálnici, ale i geologicky aktivní okolí. Informace o pohybech dostává z čidel každou hodinu.

Ostatní části dálnice jsou prakticky dokončeny. „Dálnice bude hotová ke zprovoznění 17. prosince tak, aby byla pro provoz bezpečná," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Nestabilní podloží

Bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba) Vladimír Cajz by ale zprovoznění D8 nedoporučil. „Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena," nechal se slyšet Cajz. [celá zpráva]

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Dálnice D8 se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám