Článek
Letošní česká účast na aerosalonu v Dubaji je největší v historii. „Bude tam 17 firem, výstavní plocha bude mít 161 metrů čtverečních,“ řekl David Müller z ministerstva průmyslu. Účast tří letadel na akci mimo Evropu označil za výjimečnou.
Dubajský aerosalón, který se bude konat od 17. do 21. listopadu, je jednou z největších podobných akcí na světě, zúčastní se ho asi 1500 vystavovatelů ze 98 zemí.
Mezi českými vystavovateli jsou Aircraft Industries, vyrábějící L-410, Aero, Omnipol, ERA produkující pasivní radary, PBS vyrábějící malé proudové motory a pomocné startovací jednotky, Shark.Aero i výrobce podvozků Charvát AXL, který dodává podvozky pro lehký bitevní letoun emirátů Calidus B-250.
Snahou je představit český průmysl jako celek: „Jako jedna z mála zemí umíme vyrobit letoun i motor do kategorie L-410,“ řekl prezident Asociace leteckého a kosmického průmyslu ČR Jiří Protiva. Zdůraznil přitom nutnost letadla prezentovat v reálu, protože se nekupují podle letáků. Zároveň se podle něj prezentují i dodavatelé, kterých je přes šest set.
V Dubaji se lze setkat s nejvíce delegacemi
„Je šance se tam setkat s delegacemi z Afriky, jihovýchodní Asie a Blízkého východu. Právě tyto trhy jsou přitom klíčové pro letoun L410 NG,“ uvedla předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.
V Africe přitom podle ní kvůli bezpečnosti stoupá poptávka pro dvoumotorových strojích. „Největší potenciál má Jižní Amerika, pak jihovýchodní Asie a Afrika,“ vyjmenovala s tím, že jednání s africkými zákazníky je nejsložitější.
Letouny Shark a L-410 mohou sloužit nejen civilním uživatelům, ale i vládám. Dvě L-410 už slouží v Polsku. Zájem o ně mohou mít i další státy, třeba po transport nákladu nebo raněných.
Ministerstvo průmyslu na prezentaci přispělo pěti a půl miliony Kč, ministerstvo obrany 700 tisíci a firmy asi 1,5 až 1,7 milionu Kč.


