Hlavní obsah

Na aerosalon do Dubaje letí tři česká letadla

V pondělí odstartoval z Kunovic dopravní letoun L-410NG, třetí český stroj, který se spolu s cvičným proudovým letounem Aero L-39 Skyfox a ultralightem Shark představí na dubajském aerosalonu. Zbylé dva letouny odstartovaly už minulý týden, protože je čeká více mezipřistání.

Foto: ALKP

České ultralehké letadlo Shark míří do Dubaje

Článek

Letošní česká účast na aerosalonu v Dubaji je největší v historii. „Bude tam 17 firem, výstavní plocha bude mít 161 metrů čtverečních,“ řekl David Müller z ministerstva průmyslu. Účast tří letadel na akci mimo Evropu označil za výjimečnou.

Dubajský aerosalón, který se bude konat od 17. do 21. listopadu, je jednou z největších podobných akcí na světě, zúčastní se ho asi 1500 vystavovatelů ze 98 zemí.

Mezi českými vystavovateli jsou Aircraft Industries, vyrábějící L-410, Aero, Omnipol, ERA produkující pasivní radary, PBS vyrábějící malé proudové motory a pomocné startovací jednotky, Shark.Aero i výrobce podvozků Charvát AXL, který dodává podvozky pro lehký bitevní letoun emirátů Calidus B-250.

Snahou je představit český průmysl jako celek: „Jako jedna z mála zemí umíme vyrobit letoun i motor do kategorie L-410,“ řekl prezident Asociace leteckého a kosmického průmyslu ČR Jiří Protiva. Zdůraznil přitom nutnost letadla prezentovat v reálu, protože se nekupují podle letáků. Zároveň se podle něj prezentují i dodavatelé, kterých je přes šest set.

V Dubaji se lze setkat s nejvíce delegacemi

„Je šance se tam setkat s delegacemi z Afriky, jihovýchodní Asie a Blízkého východu. Právě tyto trhy jsou přitom klíčové pro letoun L410 NG,“ uvedla předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.

V Africe přitom podle ní kvůli bezpečnosti stoupá poptávka pro dvoumotorových strojích. „Největší potenciál má Jižní Amerika, pak jihovýchodní Asie a Afrika,“ vyjmenovala s tím, že jednání s africkými zákazníky je nejsložitější.

Letouny Shark a L-410 mohou sloužit nejen civilním uživatelům, ale i vládám. Dvě L-410 už slouží v Polsku. Zájem o ně mohou mít i další státy, třeba po transport nákladu nebo raněných.

Ministerstvo průmyslu na prezentaci přispělo pěti a půl miliony Kč, ministerstvo obrany 700 tisíci a firmy asi 1,5 až 1,7 milionu Kč.

Výběr článků

Načítám