Článek
Možnost podívat se měli zájemci v krátké době už podruhé. První etapa vysunování skoro dvousetmetrového mostu po provizorních pilotech zatlučených do labského dna začala už v závěru minulého roku. Tehdy se nad říční koryto úspěšně dostalo 62 metrů mostu.
V pondělí byla domontována a posunuta druhá třetina. Montáž a transport bude postupovat ještě v únoru, už nad břehem ve Valech, v červnu letošního roku by na most měla vyjet první auta.

Mostní konstrukce se pod dohledem techniků a dělníků dostala po krůčcích nad levý břeh Labe.
Až do loňského srpna byly obce Mělice a Valy spojeny ocelovým montovaným mostem Bailey, postaveným ještě za druhé světové války. Ten nevyhovoval lodím.
„Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou a pro bezpečnou plavbu lodí se tak nahrazuje mostem novým,“ řekl Jan Bukovský z ředitelství vodních cest.
Most umožňoval proplout jen lodím nižším než zhruba 3,5 metru, plavidlo se navíc muselo trefit mezi pilíře, které byly od sebe vzdálené 15 metrů. Kromě toho byl v tak dezolátním stavu, že přejezd přes něj byl jednosměrně regulován.

Stavba vyjde asi na 260 milionů korun
Stavba nového mostu vyjde podle Bukovského asi na 260 miliónů korun. Většinu zaplatí Ředitelství vodních cest, částečně přispěje i Pardubický kraj, jehož hejtman Martin Netolický (ČSSD) byl iniciátorem investice.
I když má být most vstřícnější k lodím, jeho hlavním přínosem nakonec nejspíš bude především to, že bude spojovat oba břehy
„Poslední roky je vody málo, navíc ministerstvo životního prostředí zablokovalo úpravy přeloučského zdymadla a srnojedského jezu, takže hladinu nepůjde zvednout a splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic zůstává jenom snem,“ svěřil se Právu šífař Pavel Kazda, který spolu s desítkami dalších lidí sledoval posun mohutné mostní konstrukce z dřevěné lávky.