Článek
„Teplé počasí neodradilo zákazníky od nákupů. Vyšší tržby zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen, nejrychleji již tradičně rostl prodej prostřednictvím internetu,” uvedla k srpnovým výsledkům maloobchodu ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
„Nadstandardní zájem byl o přenosné klimatizace, větráky, ale také například o bazény či potřeby pro zahradu,” připomněla.
V porovnání s červencem se tržby obchodům po očištění o sezonní vlivy snížily o 0,3 procenta.
Tržby za nepotravinářské zboží byly meziročně vyšší o 5,9 procenta, za pohonné hmoty o 2,6 procenta a za potraviny o 2,8 procenta. Prodej zboží přes internet a zásilkové služby stoupl o 19,4 procenta.
Češi se nebojí utrácet
Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy srpnové tržby potvrzují, že spotřeba domácností bude i nadále táhnout českou ekonomiku.
„Spotřebitele zatím od výdajů příliš neodrazuje zdražující bydlení nebo růst cen elektřiny. Jejich sentiment sice mírně sestoupil z historických maxim, dosažených v první polovině letošního roku, avšak spotřebitelský apetyt zůstává nadále poměrně silný,” uvedl Kovanda.
„K růstu tržeb znatelně přispívá nepotravinářský segment, což značí, že Češi jsou ochotni utrácet za zboží, které nutně nepotřebují,” myslí si ekonom. „Češi také neváhají ve velkém utrácet za elektroniku. To svědčí o tom, že se v dohledné době příliš neobávají zhoršení své finanční situace a už vůbec ne například vyhazovu,” dodal.