Článek
„Nejvyšší tempo dosahoval již tradičně internetový obchod, růst však zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
„Prodej podpořily také různé předvánoční a slevové akce, například takzvaný Black Friday, který v posledních letech získal popularitu i u nás,” dodala.
E-shopům a zásilkovým službám vzrostly v předposledním měsíci loňského roku tržby o 22,6 procenta.
Více peněz lidé nechali i v prodejnách s počítači a komunikačními zařízeními, kterým tržby stouply o 11,7 procenta. Polepšili si i prodejci obuvi a oděvů o 7,7 procenta.
Spotřeba domácností zůstane tahounem české ekonomiky i nadále
Tržby za nepotravinářské zboží v listopadu stouply meziročně o 8,9 procenta. Za pohonné hmoty zákazníci utratili o 4,3 procenta více a za potraviny o 2,8 procenta.
Kupní síla Čechů roste
„Za vyšším spotřebitelským apetitem můžeme i nadále vidět rostoucí kupní sílu, ke které minulý rok přispěla rekordně nízká nezaměstnanost a solidně rostoucí mzdy,“ sdělila Novinkám ekonomka Komerční banky Monika Junicke.
„Podle našeho odhadu si spotřebitelé za své výplaty loni mohli v průměru koupit o šest procent více zboží a služeb než v roce 2017. Letos už reálné mzdy tak rychle neporostou, přesto jejich téměř čtyřprocentní dynamika zůstane nad dlouhodobým průměrem,“ dodala.
„Vysoká důvěra spotřebitelů v ekonomiku a jejich optimistická očekávání ukazují, že spotřeba domácností zůstane tahounem české ekonomiky i nadále,“ uzavřela Junicke.