Článek
Loni lidé, kteří přicestovali do Prahy, čekali v některých případech na zavazadlo několik hodin, letadla z Prahy byla posílána bez zavazadel. Firma Czech Airlines Handling, která jejich nakládání zajišťovala, neměla dostatek zaměstnanců. Roli hrály i zpožděné lety.
Letos se na situaci připravila. „Právě teď jsme v hlavní sezoně, v největší špičce. Odbavujeme až deset tisíc zavazadel denně jen v této třídírně,“ popsal technik řídicích systémů pražského letiště Roman Mára. „O tuto technologii se stará osm techniků údržby, máme nepřetržitý provoz po celý rok,“ dodal.

Pražské letiště je na léto připraveno. Vrchol letní sezony očekává podle statistik začátkem srpna.
Loňské potíže donutily letiště i handlingové společnosti přistoupit k náborovým kampaním. Czech Airlines Handling, která zajišťuje nakládání a vykládání zavazadel, přijala od ledna do června 162 nových pracovníků na hlavní pracovní poměr, což je meziročně o 12 procent více.
„Přijali jsme také více zaměstnanců na dohodu s flexibilními úvazky. V tomto sektoru meziročně došlo k nárůstu zhruba o 26 procent,“ uvedl mluvčí Czech Airlines Handling Jiří Hannich.
Dodal, že firma spoléhá i na nový predikční systém, který umožňuje lépe plánovat provoz a efektivněji rozdělovat pracovní síly.
Provozní rekord?
„Podle aktuální predikce bychom měli v červenci a srpnu odbavit 3,8 milionu cestujících. To je meziročně nárůst o osm procent. Celkově bychom letos mohli atakovat hranici 18 milionů odbavených pasažérů, což by znamenalo provozní rekord,“ doplnil Hannich.
Cesta zavazadla od check-in až po vytřídění trvá za ideálních podmínek 5 až 10 minut. „Úmyslně říkám ideálních, protože cestující nám mohou pomoci tím, že si zkontrolují, co v zavazadle mají,“ dodal Mára.
Připomněl, že tlakové nádoby, hořlaviny, výbušniny a především baterie do zavazadel nepatří. „Mnohdy si člověk ani neuvědomí, co všechno baterii obsahuje. Pokud ji systém zachytí, kufr musí být vyřazen, ztotožněn s cestujícím a zkontrolován. To prodlužuje dobu odbavení i naložení.“
Problémy občas působí i staré štítky na zavazadlech. „Systém, který je velmi kvalitní, najde i neplatné štítky a pak musí dojít k dodatečnému roztřídění a kontrole,“ vysvětlil technik.

Zavazadla, která mají více štítků nebo v nich cestující zapomenou bateriové přístroje, musí procházet další kontrolou, což zpomaluje proces odbavení a následného naložení.
Přestože se letiště připravilo intenzivněji než v minulých letech, některé vlivy zůstávají mimo jeho kontrolu.
„Letový provoz v Evropě podle dat Eurocontrolu meziročně stoupl o pět procent. Situaci komplikují i geopolitické faktory, například válka na Ukrajině, napětí na Blízkém východě a přetížení řízení letového provozu v některých částech Evropy,“ varoval Hannich.
V létě navíc přibývají i extrémy počasí, které se promítají do provozu na zemi. „Bouřky, silný vítr a další výkyvy ovlivňují nejen vzdušný prostor, ale i plynulost práce na letišti,“ dodal.
Součástí letošní modernizace letiště je instalace šesti CT rentgenů na Terminálu 2. Ty umožňují snímání příručních zavazadel ve 3D, díky čemuž lidé nemusí vybalovat elektroniku a tekutiny.
Cestující se zároveň mohou těšit na další možnou novinku. Podle generálního ředitele letiště Jiřího Pose se na úrovni Evropské unie vyřešilo uvolnění pravidel pro přepravu tekutin v příručních zavazadlech.
Podle mluvčí pražského letiště Denisy Hejtmánkové by mohla novinka vstoupit v platnost na podzim. Pokud projde, cestující budou moci přepravovat tekutiny v lahvích o objemu 300 až 500 mililitrů.