Hlavní obsah

Loni kolaps, letos se pražské letiště na nápor zavazadel připravilo

3:36
3:36

Poslechněte si tento článek

Praha

V hale třídírny pražského letiště se loni v létě kupily stovky kufrů, které nestihly odletět se svými majiteli. Letiště a jeho handlingová společnost slibují, že podobná situace se letos nebude opakovat. Posílilo třídírnu zavazadel, přijalo nové zaměstnance a nasadilo modernější technologie. Novinky natočily situaci v provozu přímo v útrobách třídírny hned v prvním týdnu letních prázdnin, tedy přímo rok od krize.

Jak to momentálně vypadá v třídírně pražského letiště? Podívali jsme se tam s kamerouVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Loni lidé, kteří přicestovali do Prahy, čekali v některých případech na zavazadlo několik hodin, letadla z Prahy byla posílána bez zavazadel. Firma Czech Airlines Handling, která jejich nakládání zajišťovala, neměla dostatek zaměstnanců. Roli hrály i zpožděné lety.

Letos se na situaci připravila. „Právě teď jsme v hlavní sezoně, v největší špičce. Odbavujeme až deset tisíc zavazadel denně jen v této třídírně,“ popsal technik řídicích systémů pražského letiště Roman Mára. „O tuto technologii se stará osm techniků údržby, máme nepřetržitý provoz po celý rok,“ dodal.

Foto: Novinky

Pražské letiště je na léto připraveno. Vrchol letní sezony očekává podle statistik začátkem srpna.

Loňské potíže donutily letiště i handlingové společnosti přistoupit k náborovým kampaním. Czech Airlines Handling, která zajišťuje nakládání a vykládání zavazadel, přijala od ledna do června 162 nových pracovníků na hlavní pracovní poměr, což je meziročně o 12 procent více.

„Přijali jsme také více zaměstnanců na dohodu s flexibilními úvazky. V tomto sektoru meziročně došlo k nárůstu zhruba o 26 procent,“ uvedl mluvčí Czech Airlines Handling Jiří Hannich.

Dodal, že firma spoléhá i na nový predikční systém, který umožňuje lépe plánovat provoz a efektivněji rozdělovat pracovní síly.

Provozní rekord?

„Podle aktuální predikce bychom měli v červenci a srpnu odbavit 3,8 milionu cestujících. To je meziročně nárůst o osm procent. Celkově bychom letos mohli atakovat hranici 18 milionů odbavených pasažérů, což by znamenalo provozní rekord,“ doplnil Hannich.

Cesta zavazadla od check-in až po vytřídění trvá za ideálních podmínek 5 až 10 minut. „Úmyslně říkám ideálních, protože cestující nám mohou pomoci tím, že si zkontrolují, co v zavazadle mají,“ dodal Mára.

Připomněl, že tlakové nádoby, hořlaviny, výbušniny a především baterie do zavazadel nepatří. „Mnohdy si člověk ani neuvědomí, co všechno baterii obsahuje. Pokud ji systém zachytí, kufr musí být vyřazen, ztotožněn s cestujícím a zkontrolován. To prodlužuje dobu odbavení i naložení.“

Problémy občas působí i staré štítky na zavazadlech. „Systém, který je velmi kvalitní, najde i neplatné štítky a pak musí dojít k dodatečnému roztřídění a kontrole,“ vysvětlil technik.

Foto: Novinky

Zavazadla, která mají více štítků nebo v nich cestující zapomenou bateriové přístroje, musí procházet další kontrolou, což zpomaluje proces odbavení a následného naložení.

Přestože se letiště připravilo intenzivněji než v minulých letech, některé vlivy zůstávají mimo jeho kontrolu.

„Letový provoz v Evropě podle dat Eurocontrolu meziročně stoupl o pět procent. Situaci komplikují i geopolitické faktory, například válka na Ukrajině, napětí na Blízkém východě a přetížení řízení letového provozu v některých částech Evropy,“ varoval Hannich.

V létě navíc přibývají i extrémy počasí, které se promítají do provozu na zemi. „Bouřky, silný vítr a další výkyvy ovlivňují nejen vzdušný prostor, ale i plynulost práce na letišti,“ dodal.

Součástí letošní modernizace letiště je instalace šesti CT rentgenů na Terminálu 2. Ty umožňují snímání příručních zavazadel ve 3D, díky čemuž lidé nemusí vybalovat elektroniku a tekutiny.

Cestující se zároveň mohou těšit na další možnou novinku. Podle generálního ředitele letiště Jiřího Pose se na úrovni Evropské unie vyřešilo uvolnění pravidel pro přepravu tekutin v příručních zavazadlech.

Podle mluvčí pražského letiště Denisy Hejtmánkové by mohla novinka vstoupit v platnost na podzim. Pokud projde, cestující budou moci přepravovat tekutiny v lahvích o objemu 300 až 500 mililitrů.

Anketa

Měli jste někdy problém s odbaveným zavazadlem?
Ano, přišlo pozdě.
26,3 %
Ano, úplně se ztratilo.
4 %
Ne
69,7 %
Celkem hlasovalo 830 čtenářů.

Výběr článků

Načítám