Článek
„Menší ochota utrácet je dána vysokou inflací, která omezuje možnosti velké části spotřebitelů k větším reálným útratám. Méně se utrácelo za potraviny, více za oblečení a elektroniku. Nepřeceňoval bych však rychlý růst útrat za oblečení, protože předchozí měsíce byly velmi slabé,“ komentoval analytik ČSOB Petr Dufek.
Podle ČSÚ nejrychleji rostly tržby prodejen textilu a obuvi a prodejen domácích potřeb. Nejvíce klesly tržby ve specializovaných prodejnách potravin (o 5,4 %), v prodejnách s použitým zbožím se snížily o 3,3 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 2,7 %.
Drahé potraviny již delší dobu ovlivňují tržby maloobchodníků. Například v dubnu lidé méně nakupovali potraviny a více se zaměřili na elektroniku či nábytek. Tržby maloobchodníků v březnu vzrostly o 3,5 procenta.
V obchodech se neprojevuje silná koruna
Podle Dufka by mohly nižší zisky obchodníky donuti, aby už začali do svých cen promítat silnou korunu. „Na jedné straně vidíme rekordně silnou korunu a klesající dovozní ceny, na straně druhé imunní ceny v obchodech, které nutí zákazníky více se dívat do domácích i zahraničních internetových obchodů, které přece jen rychleji reagují na kurz koruny,“ uzavřel analytik.
V loňském roce patřila spotřeba domácností mezi tahouny celé tuzemské ekonomiky. Letos právě kvůli vysokým cenám tomu už tak nebude a ekonomika zpomalí. „Letošní růst maloobchodních tržeb čekáme kolem čtyř procent,“ uvedl již dříve analytik Komerční banky Jiří Škop.