Článek
„U vážnějších pojistných událostí šplhají částky za letecký transport do statisíců až milionů korun,“ upozornil Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.
Pokud to zdravotní stav pacienta dovolí, může být přepraven komerčním nebo charterovým letem. U vzdálenějších destinací, jako je Dubaj, se často pro zvýšení komfortu a bezpečnosti využívá byznys třída. V takovém případě může cena snadno přesáhnout 70 tisíc korun.
Při vážnějším nebo pooperačním stavu se používá stretcher – speciální nemocniční lůžko, které nahrazuje prostor 9-12 běžných sedadel. Cena takového převozu začíná na 200 tisících korunách, ale aerolinky kvůli omezené kapacitě často umísťování stretcherů odmítají. V takovém případě je třeba využít letecké ambulance, kde se ceny pohybují od 600 tisíc do milionů korun. Na stovky tisíc korun vyjde i v nejtragičtějších případech převoz rakve s ostatky.
„Den po příletu na Kapverdy klient utrpěl zástavu srdce při koupání v oceánu, začal se topit a došlo k poranění páteře, což způsobilo obrnu horních končetin. Nedostatek specializované péče v místě pobytu vyžadoval převoz na Kanárské ostrovy a následně repatriaci do Čech leteckou ambulancí. Celkové náklady na zdravotní péči a repatriaci klienta dosáhly přibližně 2,6 milionu korun,“ popsal Divoký.
Náklady na repatriaci pokrývá klasické cestovní pojištění v rámci limitů léčebných výloh. Vyplatí se mít pro jistotu limit alespoň deset milionů korun, což je například u ERV nejnižší standard. Cestovní pojištění vyjde na pár set korun.