Článek
Royal Mail totiž podle regulátora doručila včas pouze 77 procent zásilek první třídy a 92,5 procent zásilek druhé třídy. Cílem zásilek první třídy je doručení následující pracovní den včetně soboty, u zásilek druhé třídy do tří pracovních dnů.
„Proto jsme rozhodli, že společnost porušila své povinnosti tím, že neposkytla přijatelnou úroveň služeb bez odůvodnění,“ uvedl Ofcom v prohlášení. Společnost podle něj podnikla nedostatečné a neúčinné kroky, aby se pokusila zabránit tomuto selhání, jež pravděpodobně mělo dopad na miliony zákazníků, kteří nedostali službu, za kterou zaplatili.
„Miliony důležitých dopisů přicházejí pozdě a lidé nedostávají to, za co zaplatili, když si koupili známku. Tato přetrvávající selhání jsou nepřijatelná a zákazníci očekávají a zaslouží si něco lepšího,“ okomentoval to Ian Strawhorne z Ofcomu.
„Royal Mail musí naléhavě obnovit důvěru spotřebitelů. A to znamená dělat skutečná výrazná zlepšení, ne další prázdné sliby. Řekli jsme společnosti, aby veřejně stanovila, jak tuto změnu zajistí, a očekáváme, že brzy začneme vidět smysluplný pokrok. Pokud se tak nestane, pokuty budou pravděpodobně pokračovat,“ dodal.
Jedná se totiž již o třetí podobnou pokutu v posledních letech. V roce 2023 udělil Ofcom britské poště sankci ve výši 5,6 milionu a v prosinci 2024 ve výši 10,5 milionu liber.
Nesplněné cíle
„Kromě pokutování společnosti jsme pravidelně tlačili na Royal Mail ohledně toho, co dělá pro to, aby se věci změnily. Společnost vypracovala plán zlepšení pro rok 2024/25, jehož cílem je dosáhnout do března 2025 85 procent u pošty první třídy a 97 procent u pošty druhé třídy,“ uvedl Ofcom s tím, že to britská pošta nesplnila.
„To je nepřijatelné a řekli jsme Royal Mail, že musí naléhavě zveřejnit a zavést důvěryhodný plán, který přinese významné a neustálé zlepšování. Bez toho budeme pravděpodobně i nadále považovat finanční sankce za nezbytné a přiměřené,“ doplnil regulátor.
Vlastníkem Royal Mail je společnost International Distribution Services, kterou Křetínského skupina EP Group převzala na konci letošního dubna. Pošta vznikla v roce 1516 a v současnosti zaměstnává více než 150 tisíc lidí. V posledních letech se ale potýká s problémy kvůli poklesu zájmu o přepravu balíků, zpoždění při doručování zásilek a stávkám zaměstnanců za vyšší příjmy.