Hlavní obsah

Konec povinných taxametrů a střešních svítilen, sněmovna odsouhlasila novelu zákona

Právo, Novinky, Jiří Novotný, Bohumír Žídek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rozdílné podmínky pro klasické a alternativní taxislužby se mají smazat. Sněmovna ve třetím čtení schválila novelu silničního zákona, který ruší povinné taxametry a střešní svítilny. Návrh teď projedná Senát.

Foto: Fabrizio Bensch, Reuters

Místo svítilen bude možno taxi nově označovat jen samolepkou.

Článek

Odpadnou i dosud povinné zkoušky z místopisu, protože v době navigací už znalost všech ulic ve městě není potřeba. Alternativní přepravci jako Uber či Bolt (dříve Taxify), které si lidé objednávají přes mobilní aplikace, naopak nově ponesou odpovědnost za kvalitu svých řidičů.

Jen v Praze jezdí pro Uber a Bolt už přes tři tisícovky lidí.

Krok správným směrem

„Zrušení zkoušek z místopisu a odstranění povinnosti vlastnit taxametr vnímám jako naprosto zásadní posun správným směrem. Tyto nadbytečné regulace omezovaly vstup do odvětví a na kvalitu služeb neměly zásadní vliv,” komentoval novelu pro Novinky Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

Londýn neprodloužil licenci Uberu

Ekonomika

Nová pravidla se líbí zejména provozovatelům alternativních taxiků.

„Oceňujeme, že vzniká zákon, který si klade za cíl umožnit fungování nových technologií,“ sdělil Novinkám v průběhu debat o novele regionální manažer Boltu Roman Sysel.

Schválenou variantu považuje za kompromisní řešení. „Rádi bychom v novele viděli ještě více změn, ale současně si uvědomujeme potřebu dosáhnout shody mezi všemi aktéry, kteří do tohoto procesu promlouvají,” uvedl.

„Novela jde správným směrem. Stanovuje nezbytně nutnou odpovědnost platforem za prověřování řidičů a umožňuje jednomu řidiči snadno střídat režim taxislužby přes aplikaci, přes taxametr nebo smluvní taxislužbu,” řekl Novinkám spoluzakladatel a ředitel Liftaga Ondřej Krátký.

Vážné výhrady má k novele naopak Sdružení českých taxikářů (SČT). Podle něj nová pravidla povedou k zahlcení měst komerčními auty.

Místo svítilny evidenční nálepka

Mobilní aplikace, které už nyní používají alternativní dopravci, budou díky novele moci využívat i auta klasických taxislužeb. Zákazník si určí trasu i cenu a ta bude neměnná bez ohledu na ujeté kilometry. Když ale taxikář bude cenu účtovat i klasicky po kilometru, bez taxametru se neobejde.

Střešní svítilny označující auta provozující taxislužbu nahradí nově levnější evidenční nálepka. Vydávat ji budou městské či obecní úřady za poplatek 500 korun.

Taxíkům, jež si lidé zastavují přímo na ulici a nikoliv předem přes telefon, však střešní svítilna zůstane. Tomu, kdo umístí evidenční nálepku na jiné auto, než pro které byla vydána, má hrozit pokuta až 350 tisíc korun.

Taxikáři by měli mít právo vypnout taxametr a jet přes aplikaci, říká šéf Taxify

Ekonomika

Od dubna 2019 zrušili povinnou zkoušku z místopisu nebo nutnost taxametru na Slovensku. Tamní ministerstvo dopravy chtělo novelou zabránit nelegálnímu podnikání a zabezpečit účinnější kontrolu. Zároveň novela otevřela cestu legálnímu fungování platforem typu Uber.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám