Hlavní obsah

Konec Facebooku v Evropě? Zabolelo by to hlavně malé podnikatele a firmy

Pokud by americká společnost Meta Platforms skutečně vypnula Facebook a Instagram v Evropě, mohli by na tom nejvíce tratit malí podnikatelé, kteří na těchto sociálních sítích komunikují se svými zákazníky a zároveň prostřednictvím reklam lákají ty nové. Podle ekonomů by ale šlo spíše jen o krátkodobý výpadek. Objevily by se totiž nové sociální sítě, které by Facebook a Instagram v této funkci nahradily.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Výhrůžka Mety, jež je reakcí na požadavek EU uchovávat data uživatelů v Evropě místo jejich odesílání do USA, je podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka spíše jen součástí snahy vyjednat si co nejlepší podmínky.

„Na provozování Facebooku a Instagramu v Evropě nejvíce profituje společnost Meta. Nelze proto předpokládat, že by kvůli novým regulacím vyklidila tento vysoce lukrativní trh,“ řekl Křeček Novinkám. Ve sporu vidí paralelu s Googlem. „Podobný případ jsme již v minulosti evidovali u vyhledávače Google, který vedl spory se zpravodajskými servery. Nakonec byly uzavřeny dohody, v rámci kterých Google platí za zpravodajský obsah,“ přirovnal.

Analytik ze společnosti Akcenta Miroslav Novák odhadl možné přímé ztráty Mety na zhruba 29,2 miliardy dolarů (přibližně 620 miliard Kč). Přesně tolik totiž činily loňské příjmy Mety z působení v Evropě. „V případě EU by samozřejmě došlo ke ztrátě daňových příjmů. Zanikla by část pracovních míst přímo a nepřímo skrz další společnosti, které jsou na Facebook a Instagram navázané jako subdodavatelé,“ řekl Novinkám.

Zrušíme Facebook a Instagram Evropanům, varoval Zuckerberg

Internet a PC

Pokud by Meta své výhrůžky opravdu zrealizovala, utrpěla by tím na svých tržbách patrně řada velkých, ale hlavně malých firem, které používají Facebook dominantně ke komunikaci se zákazníky. Jedná se zejména o restaurace či e-shopy, ale i další podniky a služby z různých odvětví.

„Řada živnostníků, primárně těch, kteří se zaměřují na služby, by ztratila svůj hlavní komunikační kanál – reklama, prezentování novinek atd. Na druhé straně si dovedu představit, že by relativně rychle došlo k přesunu na nějakou jinou platformu,“ dodal Novák.

Jiné sociální sítě by díru na trhu zalepily

S jeho pohledem se ztotožňuje i Křeček, který tvrdí, že Meta zdaleka není jedinou sociální sítí na trhu, a tak by její konec v Evropě měl pro restaurace a další služby z ekonomického pohledu spíše jen krátkodobé důsledky.

„V případě vyklizení evropského trhu by její místo zabraly jiné sociální sítě. Na nich by podnikatelé mohli inzerovat, jak jsou nyní zvyklí na Facebooku či Instagramu. Ze začátku by to jistě stálo nemalé náklady nutné k přechodu na nové platformy. Z dlouhodobého pohledu by se však vytvořila nová rovnováha, která by podnikatelům umožnila využívat reklamu podobným způsobem jako nyní,“ myslí si.

Meta končí s prodejem kryptoměn

Internet a PC

A podobně Novinkám odpověděl také ekonom UniCredit Bank Jiří Pour. Význam Facebooku a Instagramu by se podle něj neměl přeceňovat. „Pokud by došlo k jejich vypnutí, podniky by si jistě našly jiné kanály, kudy oslovit své zákazníky. Posílily by jiné již existující platformy a vznikly by nové, které by mezeru na trhu vyplnily. Jednalo by se tak dle mého názoru nanejvýš o přechodný problém,“ sdělil.

Meta v současnosti neprožívá úspěšné týdny. Společnost Marka Zuckerberga se minulý týden postarala o nelichotivý rekord, když ve čtvrtek její akcie na burze spadly o více než 20 procent. Hodnota firmy se tak snížila o více než 200 miliard dolarů (více než 4,3 bilionu Kč), což je v historii akciových trhů nejvíce za jeden den.

Reklama

Výběr článků

Načítám