Článek
Úřad pro reklamní standardy (ASA) uvedl, že reklamy všech tří značek používaly výrazy jako „udržitelné“, „udržitelné materiály“ nebo „udržitelný styl“, aniž by předložily jakékoli důkazy podporující tato tvrzení.
U značky Nike se ASA zaměřila na reklamu na Google zveřejněnou 18. června 2025, v níž prodejce inzeroval tenisové tričko s límečkem a krátkým rukávem. A zaznělo, že je z udržitelného materiálu.
„Kodex CAP (Britská společnost vytvářející ve Spojeném království pravidla pro netelevizní reklamu, pozn. red.) vyžadoval, aby základ environmentálních tvrzení byl jasný, stejně jako význam všech pojmů, a aby tato tvrzení byla jasně podložena,“ uvedla ve středu na webových stránkách ASA.
Nike reagoval, že reklama byla „prezentována obecně“ a měla se týkat široké škály produktů a služeb. Spotřebitelé by podle obchodníka pochopili, že když mluví o „udržitelných materiálech“, myslí tím jen některé. A to ty, které vznikly ke snížení dopadu na životní prostředí, například výrobky z recyklovaného polyesteru.
Jenže u britského úřadu s touto argumentací neuspěl. „Nepředložili důkazy, které by prokázaly, že jejich tenisová polokošile neměla žádný škodlivý vliv na životní prostředí,“ uvedl ASA.
Prodejce značky Nike reagoval: „Na této záležitosti jsme spolupracovali s britským Úřadem pro reklamní standardy a přijali jsme nezbytná opatření.“
„Lidé ekologické cesty hledají, ať jsou firmy otevřené“
A podobně jako Nike dopadly i reklamy na Superdry a Lacoste. Superdry v souvislosti s červnovou reklamou na Googlu nepředložil důkazy, že jejich produkty neměly žádný škodlivý vliv na životní prostředí, uvedl deník The Guardian.
I reklama na Lacoste, jež byla rovněž k vidění v červnu na Googlu, uváděla: „Lacoste Kids – udržitelné (…) oblečení.“ Společnost Lacoste přiznala, že tvrzení jako „zelené“, „udržitelné“ a „ekologické“ jsou velmi obtížně doložitelné a že reklamu odstranila hned po přijetí stížnosti.
„U zmíněné sbírky Kids jsme v roce 2025 dosáhli snížení environmentální stopy použitých surovin o 19 procent oproti těm použitým v roce 2022,“ prohlásil prodejce značky Lacoste.
ASA se ale hodlá držet přísnějších postupů. „Víme, že lidé stále častěji hledají ekologičtější cesty, a proto je důležité, aby inzerenti byli při uplatňování environmentálních tvrzení jasní a otevření,“ řekla Justine Grimley, provozní manažerka týmu zelených projektů ASA.


