Hlavní obsah

Klamete zákazníky. Na Nike, Lacoste a Superdry si došláply britské úřady

Známým lifestylovým značkám Nike, Lacoste a Superdry zakázali ve Velké Británii reklamy. Tamní úřad totiž vyhodnotil, že tihle obchodníci klamou zákazníky. Ve spotech tvrdí, že mají jejich produkty pozitivní dopad na životní prostředí, ovšem důkazy chybí.

Foto: archív firmy

Nike prý s úřadem spolupracoval a přijal nezbytná opatření.

Článek

Úřad pro reklamní standardy (ASA) uvedl, že reklamy všech tří značek používaly výrazy jako „udržitelné“, „udržitelné materiály“ nebo „udržitelný styl“, aniž by předložily jakékoli důkazy podporující tato tvrzení.

U značky Nike se ASA zaměřila na reklamu na Google zveřejněnou 18. června 2025, v níž prodejce inzeroval tenisové tričko s límečkem a krátkým rukávem. A zaznělo, že je z udržitelného materiálu.

„Kodex CAP (Britská společnost vytvářející ve Spojeném království pravidla pro netelevizní reklamu, pozn. red.) vyžadoval, aby základ environmentálních tvrzení byl jasný, stejně jako význam všech pojmů, a aby tato tvrzení byla jasně podložena,“ uvedla ve středu na webových stránkách ASA.

Nike reagoval, že reklama byla „prezentována obecně“ a měla se týkat široké škály produktů a služeb. Spotřebitelé by podle obchodníka pochopili, že když mluví o „udržitelných materiálech“, myslí tím jen některé. A to ty, které vznikly ke snížení dopadu na životní prostředí, například výrobky z recyklovaného polyesteru.

Jenže u britského úřadu s touto argumentací neuspěl. „Nepředložili důkazy, které by prokázaly, že jejich tenisová polokošile neměla žádný škodlivý vliv na životní prostředí,“ uvedl ASA.

Prodejce značky Nike reagoval: „Na této záležitosti jsme spolupracovali s britským Úřadem pro reklamní standardy a přijali jsme nezbytná opatření.“

„Lidé ekologické cesty hledají, ať jsou firmy otevřené“

A podobně jako Nike dopadly i reklamy na Superdry Lacoste. Superdry v souvislosti s červnovou reklamou na Googlu nepředložil důkazy, že jejich produkty neměly žádný škodlivý vliv na životní prostředí, uvedl deník The Guardian.

I reklama na Lacoste, jež byla rovněž k vidění v červnu na Googlu, uváděla: „Lacoste Kids – udržitelné (…) oblečení.“ Společnost Lacoste přiznala, že tvrzení jako „zelené“, „udržitelné“ a „ekologické“ jsou velmi obtížně doložitelné a že reklamu odstranila hned po přijetí stížnosti.

„U zmíněné sbírky Kids jsme v roce 2025 dosáhli snížení environmentální stopy použitých surovin o 19 procent oproti těm použitým v roce 2022,“ prohlásil prodejce značky Lacoste.

ASA se ale hodlá držet přísnějších postupů. „Víme, že lidé stále častěji hledají ekologičtější cesty, a proto je důležité, aby inzerenti byli při uplatňování environmentálních tvrzení jasní a otevření,“ řekla Justine Grimley, provozní manažerka týmu zelených projektů ASA.

Související témata:

Výběr článků

Načítám