Článek
Český konzument zmrzliny je konzervativní, shrnují největší výrobci zmrzliny u nás, firmy Nestlé a Unilever. Za typické zákazníky přitom označují ženy. Tvoří šedesát procent kupujících.
Společné pro obě pohlaví je to, že z příchutí dávají jednoznačně přednost vanilkové, následují jahodová, tvarohová či čokoládová a kokosová. Pochoutku si pak kupují zpravidla v létě, v obchodech sahají po kusových nanucích anebo vezmou rovnou polárkový dort.
Zvýhodněná množstevní balení v ČR zatím příliš nezabrala, zjistili výrobci. V horku podle nich roste v tuzemsku i odbyt točené a kopečkové zmrzliny. Firma Unilever v té souvislosti spočítala, že běžný kopeček sní konzument na 50 slíznutí.
Roční obrat na českém zmrzlinovém trhu dosahuje 2,8 miliardy korun. Podle psychologů sahají jedlíci po zboží nejen ve snaze ochladit se, ale chtějí prožít i příjemné pocity. Jimi se často vracejí do dětství, což vysvětluje tuzemskou popularitu eskyma, míši či ruské zmrzliny. Vědci dodávají, že zákazníci si při vychutnávání zmrzliny vybavují navíc prázdniny, sluneční počasí a kupují si ji za odměnu.
Skandinávci v čele
Největší spotřebu zmrzliny na světě mají dlouhodobě Američané a Australané. Každý obyvatel těchto zemí jí ročně sní přes 20 litrů. V Evropě v tomto směru s přehledem vedou severské státy – ve Finsku je průměr 13 litrů na osobu ročně, ve Švédsku 11 litrů.
Statistiky odrážejí to, že seveřané lahůdky nakupují bez ohledu na roční období a počasí, dávají přednost velkým balením, která pojídají doma. Trend se podle výrobců šíří v posledních letech celou Evropou. Říká se mu „svačinka na pohovce“. Sousloví odráží chvilky nicnedělání, během nichž si lidé pochutnávají na zmrzlině při posedávání na gauči.
Pojídání zmrzliny ve světě | |
---|---|
Země | Množství (v litrech) |
USA | 28 |
Finsko | 13 |
Švédsko | 11 |
Itálie, Španělsko | 7 |
Portugalsko | 3,7 |
Česko | 4,5 |
Slovensko | 2,1 |
Zdroj: Nestlé, Unilever |
Z pohledu příchutí vede ve světě podobně jako v ČR vanilková, v těsném závěsu je čokoládová. Avšak například v Japonsku je populární i zmrzlina s chutí zeleného čaje, podobný úspěch zažívá chilli příchuť v Mexiku. Světoví spotřebitelé jsou ale obecně dost konzervativní. Velká část módních novinek na trhu proto propadne, stalo se to tak mimo jiné u zmrzliny se sýrovou či kari příchutí.
Pozor na skladování
Výrobci doporučují, aby si lidé při nákupu dobroty vždy zkontrolovali chladící box, v němž je uskladněna. Na jeho stěnách nemá být námraza. Zboží nesmí být ani měkké, zdeformované. Zákazníci by ho také měli dávat do košíků jako poslední a poté rychle zamířit ke kase a domů.