Hlavní obsah

Jen pro značkující. Lidl nastavuje lidem dvojí ceny

3:14
3:14

Poslechněte si tento článek

Zboží sleví klidně o polovinu, ale jenom někomu. Řetězec Lidl uplatňuje vůči zákazníkům dvojí metr. Těm, kdo si do mobilu stáhnou jeho aplikaci a označí danou prodejnou jako svoji oblíbenou, prodá levněji. Ostatní mají smůlu a zaplatí plnou cenu. Sdružení obrany spotřebitelů soudí, že takový postup zavání diskriminací. Česká obchodní inspekce má ale jiný názor.

Foto: repro X

Speciální sleva v Lidlu

Článek

Na nezvyklý přípisek drobným písmem u cenovek v Lidlu upozorňují někteří lidé na sociálních sítích. „Sleva platí pro zákazníky, kteří mají prodejnu nastavenou jako oblíbenou,“ stálo například na cedulce poutající na čokoládu zlevněnou o padesát procent. Ovšem jenom pro vybrané.

Pro některé zákazníky to může být matoucí, pokud například drobné písmo nepřečtou a zjistí až teprve u pokladny, nebo v horším případě po zaplacení, že na slevu neměli nárok.

„Jak tohle přečtou a pochopí například starší lidé?“ ptal se na síti X uživatel označený jako Tomáš, podle jehož soudu jde o klamání spotřebitelů.

Podle řetězce se však o nic takového nejedná. „Slevy spojené s konkrétní prodejnou nám pomáhají optimalizovat zásoby zboží a zamezit plýtvání potravinami,“ sdělila Novinkám mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková. A doplnila, že skladové zásoby se mohou v různých prodejnách lišit, proto se sleva vztahuje na danou prodejnu.

Nejde podle ní o diskriminaci, protože lidé si mohou v aplikaci Lidl Plus změnit preferenci prodejny během pár vteřin a slevu pak obdrží. „Zpětné vazby od našich zákazníků si ale vždy vážíme a podnět jsme předali odpovědným kolegům,“ dodala mluvčí.

Aplikaci může mít každý, míní inspekce

V Česku v poslední době přibývá řetězců potravin či drogerií, jež místo plastové věrnostní kartičky podmiňují slevy instalací mobilní aplikace. Vedle Lidlu je to například Albert, kde plastové kartičky zrušili.

Podle předsedy organizace Sdružení obrany spotřebitelů a advokáta Ondřeje Zelenky tento postup ale vyvolává otázky. Z pohledu ochrany spotřebitele je problematické, že tyto slevy jsou dostupné pouze těm, kdo vlastní chytrý telefon, umějí si aplikaci nainstalovat a chtějí nebo jsou schopni sdílet svá osobní data s obchodníkem.

„To vylučuje celou skupinu obyvatel – seniory, osoby bez přístupu k internetu, technicky méně zdatné nebo ty, kdo si z principu chrání své soukromí. Takový přístup vytváří digitální bariéru, která je v rozporu s principem férového přístupu ke zboží a službám,“ upozornil Zelenka.

Anketa

Používáte aplikace obchodních řetězců, abyste získali slevu?
Ano
51,9 %
Ne
48,1 %
Celkem hlasovalo 59949 čtenářů.

Spotřebitelé by podle něj neměli být nuceni ke sledování, registraci nebo poskytování osobních údajů jen proto, aby mohli nakoupit za ceny, které jsou veřejně inzerovány jako výhodné. Podle Zelenky by měli obchodníci nabízet obě alternativy, digitální i fyzickou kartičku.

Aplikace je pro obchodníky výhodnější z marketingového hlediska. Mohou totiž nabídku cíleně upravovat podle toho, co člověk nakupuje, a v aplikaci zobrazovat další reklamy.

Podle České obchodní inspekce, která dohlíží a pokutuje dodržování zákona o ochraně spotřebitele včetně slevových akcí, však k porušování zákona nedochází.

„Přístup k věrnostním programům či aplikacím je pro všechny stejný a je jen na rozhodnutí spotřebitele, zda se programu bude účastnit. Není tedy vymezena žádná skupina spotřebitelů, kteří by byli diskriminováni,“ řekl Novinkám mluvčí František Kotrba.

V Německu supermarkety nabízejí slevy i bez aplikace.

Související témata:

Výběr článků

Načítám