Hlavní obsah

Jančura chce zastavit opravu D1, tendry jsou podle něj tunel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury napadla tendry na opravu dálnice D1 a chce, aby soutěže na modernizaci dopravní tepny, které jsou těsně před podpisem smluv se stavebními firmami, byly zastaveny. Dopravce nabídl vlastní řešení, podle kterého se D1 dá opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Radim Jančura

Článek

Další podrobnosti na dotaz Novinek Student Agency nesdělila, chce je představit ve čtvrtek.

Současné soutěže jsou podle Jančury tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je ale dopravcem nabízené řešení nevyhovující. Podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy by modernizace D1 měla stát asi 14 miliard korun. Počítá se s využitím peněz z EU.

Foto: David Ryneš, Novinky

Připravované opravy mostů na D1 a mosty, které budou bez náhrady

„Není akceptovatelné, abychom my nyní zrušili ty tendry. To prostě ani ze zákona nejde,“ uvedl Čermák. Podle něj je podivné, že se dopravce ozývá až nyní - po roce průběhu veřejných soutěží.

Peníze z EU jen na modernizaci

Student Agency podle ŘSD předložila návrh na opravu D1 prostřednictvím rozbití současného betonového povrchu a jeho nahrazení mnohem silnější asfaltovou vrstvou. Takovýto způsob obnovy povrchu dálnice je ale podle šéfa ŘSD z několika důvodů nevýhodný.

Na D1 je po létech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak pro dálnici, po které projede 7500 kamiónů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice, dodal šéf ŘSD.

Řada zásadních překážek

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražské ČVUT se takzvaná metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, v Česku už v minulosti použila. Nelze tak říct, že by to byla technologie obecně nepoužitelná, pouze v tomto případě má řadu zásadních překážek.

Kromě výše uvedených například ještě tu, že vrstva asfaltu, která by se na místo cementobetonové vozovky pokládala, by byla o desítky centimetrů tlustší. I zvýšení o 15 centimetrů by ale znamenalo problémy se stávajícími mosty přes D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, dodal.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že by se na prvních úsecích dálnice dalo začít s přípravnými pracemi na přelomu dubna a května. Do dvou týdnů by mohly být podepsané smlouvy s vítězi tendrů. Těmi jsou Colas CZ a Porr v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a konsorcium Alpine Bau a OHL ŽS mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 miliónů korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám