Článek
Evropský loďařský průmysl vydal tento týden prohlášení, ve kterém se uvádí: „USA jsou nejdůležitějším exportním trhem pro rekreační lodě. Patnáctiprocentní celní sazba představuje pro podniky v Evropě vážné výzvy,“ upozornil server.
Je pravda, že mnoho Američanů, kteří si pořizují jachtu za desítky nebo i stovky milionů dolarů, tedy v přepočtu stamiliony až jednotky miliard korun, si pravděpodobně může dovolit zaplatit ještě 15 procent navíc na clu. Přesto prodejci luxusních jachet nepochybují o tom, že cla uvažování a rozhodování kupců změní.
„Neznám žádné hloupé bohaté lidi,“ řekl CNBC Kevin Merrigan, předseda Northrop & Johnson, makléřské firmy obchodující s jachtami.
„Záleží na tom, co je pro ně důležité. Pokud se dozvědí, že budou muset utratit dalších 15 procent, bude to mít dopad,“ soudí. Ti, kteří nyní čekají na jachty objednané před rokem a více, na jejich dokončení a dodání, už nyní vyjednávají s loděnicemi, zda budou muset cla platit.
Pod cizí vlajkou
Makléři také říkají, že bohatí udělají to, co obvykle dělají, když čelí nové dani nebo poplatkům. Najdou způsob, jak je obejít. Nejběžnější strategií bude pravděpodobně registrace lodi v jiné zemi, známá jako plavba pod „zahraniční vlajkou“.
Americký kupující může zaregistrovat svou jachtu v jedné z několika zemí, které mají dohody s USA. Nejčastěji to bývají Kajmanské ostrovy, Marshallovy ostrovy, Malta a Jamajka, uvedli makléři. Díky registraci jachty v zahraničí pak může majitel plout ve vodách USA jako s hostujícím plavidlem a vyhnout se tak clu.
Existují ale určitá omezení a pravidla a jsou vyžadována zvláštní povolení k plavbě. Registrace v jiné zemi může stát pět i více než 20 tisíc dolarů. Úspory na jachtě za několik milionů dolarů jsou však značné.
„Pokud jachta nikdy nebude technicky dovezena do USA a nepřekročí celní hranici, clo se na ni nevztahuje,“ řekl Michael Moore, právník zaměřený na námořní a obchodní právo ze společnosti Moore & Co.
Registrace v jiné zemi má podle serveru obvykle finanční a logistický smysl pouze pro větší jachty, zatímco menší lodě, řekněme ty pod 45 stop, tedy 14 metrů, pravděpodobně dokončí nákup doplacením cla, odhaduje list. V tomto smyslu nový celní režim zřejmě vytvoří novou kategorii majetných vlastníků jachet a superjachet, přičemž ti budou mít nejlepší možnosti pro to, aby se se vyhnuli patnáctiprocentnímu celnímu poplatku.
Makléři uvedli, že cla by mohla zvýšit poptávku po amerických výrobcích jachet, jako jsou Westport, Trinity nebo Burger Boat Company, i rozhýbat obchody s jachtami „z druhé ruky“.