Článek
Zhoršení dopravní situace v hlavním městě ukazují data Mapy.com z navigací řidičů aut a dalších zdrojů. Díky nim mají Mapy.com dobrý přehled o počtech uzavírek jak na příjezdových silnicích do Prahy, tak na třídách i menších ulicích ve městě.
„Co se týče hlavních silnic, je vidět, že letos jsme ještě nad počtem deseti uzavírek, zatímco loni touto dobou jsme byli pod touto hranicí. Když se podívám na městské komunikace, tak loni jsme se blížili zhruba padesáti a letos po polovině listopadu bylo kolem pětasedmdesáti uzavírek,“ řekl Novinkám produktový manažer Mapy.com Jakub Faifer.
„To znamená, že stavební sezóna je delší než loni. A že počet uzavírek po prázdninách neklesl, tak jak by obvykle měl klesnout,“ dodal Faifer.
Pomaleji než vloni i předloni
Z porovnání je také vidět, že řidiči tento měsíc tráví pomalou jízdou více času než loni a předloni. Aktuálně je to v průměru téměř 40 procent času, zatímco před rokem to bylo kolem 35 procent a předloni takřka 30 procent. Za pomalou jízdu se považuje taková, při níž auto jede pomaleji, než je 60 procent povolené rychlosti.

Procento času stráveného pomalou jízdou v Praze
Analytik připojil i osobní zkušenost, když často ráno dojíždí do Prahy ze severu, směrem od Zdib. „Na úrovni pražských Ďáblic mi dříve stačilo být kolem 6:15 a projel jsem bez kolon až do tunelů. Dnes tou dobou již na okraji Ďáblic stojí kolona až k tunelům. Pokud bych chtěl projet bez kolon, musel bych tam být před šestou ráno,“ konstatoval Faifer.
O tom, že se dopravní situace v Praze zhoršila, se přitom psalo již loni. Tehdy bylo jedním z důvodů neplánované prodloužení rekonstrukce Barrandovského mostu, který je nejvytíženějším mostem v hlavním městě. Za den tudy projede v průměru 127 tisíc aut. Most byl však plně zprůjezdněný loni 24. listopadu.
Aut přibývá
S nástupem zimy by nicméně mělo uzavírek v Praze ubývat, jelikož některé práce na nich nemohou pokračovat. Přehled oprav a staveb, které omezují dopravu, nabízí web opravujeme.to.
Celkem je nyní na mapě vyznačených 64 uzavírek, které způsobují zdržení od pár minut až po půl hodiny.
Zdržení přes třicet minut pravidelně vytvářejí dvě stavby: práce na metru D u křižovatky ulic Na Strži a Na Pankráci a práce na Wilsonově magistrále kvůli protahování tramvajové trati přes Václavské náměstí. Velkou komplikací je i rozkopaná ulice Jana Želivského v Praze 3.

Uzavírky v Praze ve středu 12. listopadu podle systému Rodos Vysoké školy báňské - technické univerzity Ostrava. Ten den doprava v Praze kolabovala a dopravní podnik vyzýval, aby lidi jeli raději metrem.
Pražské ulice a silnice má na starosti městská společnost Technická správa komunikací (TSK). Pravidelně vydává ročenku, v níž odhaduje počty aut na silnicích, zdržení ale neměří. Pro letošek ještě data kompletně spočítané nemá. „Aut stále přibývá,“ naznačila jen mluvčí správy Barbora Lišková.
Z uvedených 64 aktuálně probíhajících oprav stojí TSK za zhruba čtyřmi desítkami, další jdou za jinými společnostmi a investory.
„Zvýšený počet uzavírek je často způsoben opravami a havarijními stavy na inženýrských sítích, jako jsou vodovody, kanalizace, plyn nebo teplovod. Je však klíčové zdůraznit, že TSK nemůže zasahovat do činnosti těchto správců sítí,“ dodala Lišková.
Praha horší než Mnichov či Lisabon
Problémy s dopravou ve městech po celém světě měří například data z navigací TomTom. Firma podle nich každoročně sestavuje žebříček dopravního indexu. Ten poslední je přehledem za loňský rok a Praha se v něm z pěti set porovnávaných měst umístila těsně za první stovkou nejhorších. Podle užšího kritéria nazvaného Index dopravní zácpy je ale dokonce na 53. místě.
Celkový průměrný čas strávený za rok v dopravní špičce činil loni 92 hodin. Pro porovnání, v Paříži, která byla svého času dlouhými kolonami proslulá, to bylo 101 hodin.
Ujet deset kilometrů přes Prahu autem zabralo podle dat TomTom v průměru čtyřiadvacet minut a osm vteřin, což bylo o padesát vteřin déle než předloni. Lépe průjezdný byl podle žebříčku například i německý Mnichov nebo portugalský Lisabon.




