Hlavní obsah

EU se postaví Číňanům. Chce vlastní Hedvábnou stezku

12. 7. 2021, 15:10
Novinky, ČTK, bož

Evropská unie (EU) se chystá vybudovat v různých oblastech světa řadu infrastrukturních projektů s cílem propojit ji s těmito regiony a zároveň v nich zvýšit svůj geopolitický vliv. Ministři zahraničí členských zemí v pondělí schválili základní obrysy plánu. Je mimo jiné reakcí na čínský projekt nové Hedvábné stezky označovaný jako Pás a stezka.

Foto: Virginia Mayo, ČTK/AP

Německý ministr zahraničí Heiko Maas (vlevo) v rozhovoru s chorvatským protějškem Gordanem Grličem-Radmanem při pondělním setkání rady ministrů.

Článek

„Vidíme, jak Čína využívá hospodářské a finanční prostředky ke zvyšování svého politického vlivu všude ve světě. Vzdychat nad tím je k ničemu, musíme nabídnout alternativy,“ řekl během jednání s kolegy v Bruselu německý ministr zahraničí Heiko Maas.

Evropská sedmadvacítka iniciativou navazuje na nedávné přísliby skupiny ekonomicky vyspělých států G7, které se shodly na nutnosti čelit rostoucímu vlivu Pekingu.

Z Číny do Evropy mířily prázdné nákladní vlaky

Ekonomika

Ministři se shodli na tom, že unijní exekutiva do jara vytipuje „globálně viditelné projekty a akce s velkým dopadem“, které by EU mohla v příštích letech uskutečnit v různých částech světa.

Podmínkou je, aby infrastrukturní projekty byly ekologicky udržitelné, založené na pravidlech a nenarušovaly konkurenční prostředí. Podrobnosti financování zatím nejsou známy. Unie přitom chce výrazně stimulovat soukromé investice.

Čína se v posledních letech snaží svými projekty zvýšit investice a vliv v jižní Asii, ale i na dalších kontinentech. Pomoci k tomu má vybudování sítě železnic, přístavů a další infrastruktury.

Řada evropských zemí či Spojené státy to vnímají jako nezdravé posilování vlivu čínského totalitního režimu a chtějí jej vyvážit.

Čínská iniciativa nové Hedvábné stezky
Jde o hospodářskou iniciativu, kterou v roce 2013 představil čínský prezident Si Ťin-pching.
Oficiální název iniciativy je Belt and Road (Pás a stezka).
Součástí projektu je vlaková trasa přes Střední Asii do Evropy.
V roce 2017 byl vypraven první nákladní vlak z Velké Británie do Číny.
Litva v květnu letošního roku ukončila své členství v iniciativě 17+1 pro spolupráci Číny se středoevropskými a východoevropskými státy včetně Česka.

Reklama

Související články

Výběr článků