Hlavní obsah

Elektřina bude jenom zdražovat, zlevnění není na stole, říká ekonom

30. 8. 2021, 15:21
Novinky, bož

Elektřina bude v dohledné době jen zdražovat. Neexistuje reálná varianta, v níž by elektřina v Evropě v následujících letech reálně zlevňovala. Novinkám to sdělil ekonom Natlandu Petr Bartoň v reakci na rekordní cenu povolenek.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Neexistuje de facto scénář, podle kterého by elektřina v Evropě v příštích letech zásadně zlevňovala. A nezapomeňme, že kvůli inflaci třeba čtyřprocentní zdražení znamená pořád stejnou reálnou cenu,” uvedl Bartoň.

To se týká lidí, kterým zaměstnavatel o inflaci navýší mzdu. „Těm bez zvyšovaných mezd budou inflací růst i reálné ceny energií, i kdyby povolenky dále nezdražovaly,” dodal.

Cena emisních povolenek v Evropské unii v pondělí poprvé překročila 60 eur (1500 korun) za tunu. Systém obchodování s povolenkami je hlavním nástrojem EU k omezování emisí skleníkových plynů a byl zprovozněn v roce 2005.

Cena emisních povolenek v EU dosáhla rekordní výše

Ekonomika

Evropská komise (EK) již dříve navrhla sadu opatření, jež mají významně pomoci dosažení klimatických cílů. Chce rozšířit systém emisních povolenek a zavést takzvaná uhlíková cla na neekologicky vyráběné výrobky. Zároveň mají ale poškozené uhelné regiony dostat podporu 17,5 miliardy eur (380 miliard korun) v rámci Fondu pro spravedlivou transformaci.

Do roku 2035 chce mít také nová auta zcela bez emisí uhlíkových plynů. Prodej nových aut na benzinový či dieselový pohon tak bude možná od toho roku zcela vyloučen.

Uhelné regiony dostanou od unie 41 miliard. Mají pomoci jejich transformaci

Ekonomika

„Při současném podílu špinavých a čistých zdrojů energie, a současných cenách energie a povolenek, činí povolenky zhruba 10 procent ceny energií,” konstatoval Bartoň.

Investice do čistších zdrojů nakonec zaplatí spotřebitel

„Pokud nyní domácnost platí zhruba 2000 korun měsíčně za energie, tak každé další euro zdražených povolenek bude znamenat zhruba čtyři koruny měsíčně v nákladech,” doplnil.

I při nárůstu na 80 eur by to podle Bartoně znamenalo v přímých nákladech „jen“ zhruba 80 korun měsíčně.

„V nepřímých nákladech však stoupne cena energií kvůli dražším povolenkám ještě více,” zdůraznil ekonom.

Od roku 2035 žádné spalovací motory, navrhuje Brusel

Ekonomika

Investice do čistších zdrojů energie podle něj stojí nemalé prostředky. „I ty v konečném důsledku musí zaplatit spotřebitel. Toto zvýšení se nyní těžko od stolu odhaduje, ale nakonec může být i násobně vyšší, než ony čtyři koruny měsíčně v přímých nákladech povolenek,” doplnil Bartoň.

Reklama

Související články

Výběr článků