Hlavní obsah

Dálnice Českým rájem nepovede

Právo, Jaroslav Švehla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako naddimenzované řešení hodnotí dopravní studie původní záměr vybudovat čtyři pruhy rychlostní komunikace z Liberce na Hradec Králové. Tvrdí to hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN).

Foto: Miroslav Šára, Právo

Drábské světničky, Český ráj

Článek

Podle závěrů analýzy vypracované Atelierem T-plan, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo pro místní rozvoj, je optimálním řešením přehuštěné dopravy dvoupruh s třípruhem pro předjíždění ve stoupání.

„Teoretické propočty intenzity dopravy 2025 a 2040 ukazují na to, že není potřeba dálnice nebo čtyřpruhová komunikace,“ řekl Půta s tím, že do konce roku bude studie doplněna o řešení obchvatů v obcích nejvíce zatížených tranzitní dopravou.

Dálnice není potřeba

Plán vybudovat rychlostní silnici vedoucí přes Turnov, Rovensko pod Troskami na Jičín s dvěma pruhy v každém směru, odsouhlasený v roce 2011 zastupitelstvem Libereckého kraje, prosazovalo podle Půty pouze bývalé krajské vedení.

„Jediným, kdo to prosazoval, byl Liberecký kraj, ministerstva dopravy ani pro místní rozvoj ji nedoporučovala," prohlásil Půta.

„Konečně se i v České republice začíná postupovat jinak než v dobách hojnosti. I ministerstvo dopravy bude preferovat taková řešení, na která bude mít dostatek argumentů,“ dodal.

Studie nevypočítává odhad nákladů na stavbu, porovnává pouze cenu jednoho kilometru při různých variantách, a skromnější záměr s dvěma pruhy je logicky levnější.

Provoz se nezmírnil, tvrdí starostka

Obce, které přetížená silnice s kolonami kamiónů rozdělila na dvě části a roky volají po výstavbě obchvatů, budou nyní počítat počet projíždějících vozidel. K radarům měřícím rychlost projíždějících vozidel obcemi přibydou i zařízení, která budou zaznamenávat počet a typ automobilů.

Měření v minulých letech se totiž výrazně lišila a podle některých názorů intenzita dopravy mírně klesla. S tím ale nesouhlasila starostka obce Karlovice Vlasta Špačková.

„Nemyslím si, že by intenzita klesala, zejména v pondělí a v pátek je provoz neúnosný, kamióny jedou, a navíc je kolem silnice velký hluk,“ uvedla Špačková.

Při plánování zlepšení silničního spojení z Liberce do Královéhradeckého kraje přicházely v úvahu kromě zmiňované severní varianty vedení koridoru ještě trasy přes Semilsko nebo přes Mnichovo Hradiště. Tyto možnosti nová studie zavrhla, protože nevyřešily problém regionální dopravy.

Reklama

Související témata:

Související články

Opravy D1 jsou pro dopravce živelní pohromou

Příprava rekonstrukce dálnice D1 tento týden zkomplikovala život řidičům a automobilovým dopravcům. Potvrzuje to Sdružení automobilových dopravců Česmad...

Výběr článků

Načítám