Článek
Soc. dem. chce o zmíněných pět miliard navýšit objem finančních prostředků na platy zaměstnanců veřejného sektoru, aby se nemusely snižovat, dorovnat přímé platby zemědělcům a zajistit více peněz na sociální služby.
„Ministerstvo dopravy původně požadovalo pro SFDI na rok 2010 o 20 miliard více, než je v návrhu jeho rozpočtu uvedeno. Kdyby se teď rozpočet fondu měl seškrtat ještě o 5,1 miliardy korun, skutečně by to ohrozilo čerpání evropských peněz,“ potvrzuje ministr financí Eduard Janota.
Na financování výstavby nových dálnic i železničních tratí se prostředky z fondů EU mohou podílet až 80 procenty, zbývající částka musí být ovšem pokryta z národních zdrojů, a to by po zkrácení rozpočtu SFDI u mnohých staveb možné nebylo.
Ministerstvo má krizový plán
Ministr dopravy Gustáv Slamečka označil v minulém týdnu ve Sněmovně záměr poslanců snížit rozpočet SFDI za „drastický“. Ze zdrojů státu má sice fond v příštím roce dostat 36 miliard korun, na investice ale z toho při odečtení povinného spolufinancování evropských peněz a údržby zbude necelých 1,5 miliardy. Dalších 12 miliard korun má fond dostat z prodeje dluhopisů, stejnou částku z úvěru od Evropské investiční banky, a 36 miliard z evropských fondů.
Některé z ohrožených staveb: | ||
---|---|---|
akce | původní rozpočet | rozpočet po snížení |
I/42 brněnský okruh | 1,6 mld. | 580 mil. |
telematika – automatické řízení dopravy | 1 mld. | 900 mil. |
konzervace a zabezpečení rozestavěných staveb | 770 mil. | 220 mil. |
Pražský okruh Vestec–Lahovice | 1,3 mld. | 1 mld. |
D 8 Lovosice–Řehlovice | 2,1 mld. | 1,7 mld. |
D 47 Bohumín–státní hranice | 1,5 mld. | 640 mil. |
Pražský okruh–Slivenec | 700 mil. | 400 mil. |
železniční uzel Brno | 560 mil. | 260 mil. |
R 6 Praha–Pavlov | 300 mil. | 250 mil. |
koridor Planá u ML–Cheb | 338 mil. | 200 mil. |
rekonstrukce nádraží Přerov | 200 mil. | 150 mil. |
koridor Votice–Benešov | 200 mil. | 150 mil. |
Zdroj: ministerstvo dopravy |
Jak informovala ČTK, pro případ, že Sněmovna návrh soc. dem. schválí, má MD připraven krizový plán. Podle něj by se muselo oddálit například dokončení spojky dálnic D1 a D5 u Prahy, dokončení dálnice D1 na polské hranice i okruhu v Brně.
Staví se příliš draze
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch v nedělním diskusním pořadu ČT uvedl, že místo krácení peněz fondu dopravy by bylo možné získat potřebné finanční prostředky pro sociální služby z dividend ve státních podnicích a firmách, kde má stát účast. Jak ale současně připomněl, úspory by se mohly najít i v samotném SFDI, protože se staví příliš draze.
Náklady na kilometr dálnice dosahují v ČR v průměru 227 miliónů korun, což je více než v okolních zemích. Podle odborníků budování dálnic zbytečně prodražují sjezdy a mimoúrovňové křižovatky, které se v ČR staví v kratších odstupech, než je v Evropě obvyklé. Hlavním důvodem, proč se staví draho, je ale nedokonalá legislativa, politické zájmy krajů i obcí, a zřejmě i korupce.