Hlavní obsah

Cizinci v Česku utráceli víc než loni. Za jídlo, zuby i plastickou chirurgii

4:52
4:52

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Přes 7,4 miliardy korun utratili v létě zahraniční návštěvníci Česka platebními kartami. O osm procent víc ve srovnání s loňskem. Podle dat společnosti Global Payments, předního zpracovatele bezhotovostních plateb, to zvedlo tržby nejen restauracím, barům či prodejcům suvenýrů, ale v nebývale velkém objemu také klinikám plastické chirurgie.

Foto: Profimedia.cz

Stále více cizinců jezdí do Česka nejen za památkami a pivem, ale i kvůli zákrokům estetické medicíny a ošetření zubů.

Článek

Letní měsíce pomohly. Tržby v restauracích, kam chodí turisté, během července a srpna vzrostly meziročně o pětinu. Bary utržily ještě víc, tržby zvedly o celých 41 procent. Polepšily si také obchody se suvenýry a vyšší nárůst útrat cizinců ve srovnání s loňským létem zaznamenali i provozovatelé parkovišť a parkovacích domů.

V obchodech si podle údajů, které společnost Global Payments poskytla Novinkám, zahraniční návštěvníci kupovali především šperky a luxusní hodinky. Zaplatili za ně o 39 procent víc než při loňských letních dovolených.

Přesuny peněz navíc ukazují, že Česko má pro cizince nové lákadlo. Zahraniční návštěvníci přijíždějí kvůli léčbě či nejrůznějším zákrokům do místních zdravotnických zařízení. Na soukromých klinikách během léta utratili téměř 50 milionů korun, o třetinu více než loni.

„Nejčastěji se jedná o zákroky estetické medicíny a ošetření zubů. U zubařů turisté zaplatili v průměru 5000 korun za návštěvu, na klinikách estetické medicíny to bylo 16 tisíc korun při každé platbě,“ řekl Novinkám mluvčí Global Payments Ondřej Holoubek.

Nejvíc utratili Němci

Průměrná hodnota jedné transakce zahraničními kartami dosáhla 938 korun. Pro srovnání, Češi během prázdnin utratili za jeden nákup v průměru 563 korun.

Stejně jako loni se nejvíc rozšoupli Němci, u místních podnikatelů nechali téměř 1,602 miliardy korun. Druzí Slováci utratili skoro 790 milionů. Třetí příčku s 693 miliony si udrželi Irové. Ti podle Holoubka zůstávají miláčky hoteliérů, protože ze všech Evropanů utrácejí nejvíc – v průměru 4246 korun za platbu.

Největší nárůst si připsali Turci. A to doslova raketový. Oproti loňským 60 milionům letos v létě v Česku utratili 114 milionů, což je o 90 procent více.

„Turismus tvoří 1,5 procenta českého hrubého domácího produktu. Při každé platbě kartou utratí zahraniční turisté dvojnásobek toho, co Češi. Proto je důležité, abychom jim při nakupování a ve službách vycházeli vstříc,“ prohlásil Tomáš Furinda, generální ředitel české pobočky Global Payments.

„Když jim umožníme co nejjednodušší placení, na jaké jsou zvyklí - tedy kartou -, utratí u nás více peněz a bude z toho mít prospěch celá ekonomika,“ dodal s narážkou na to, že řada českých provozoven karty nepřijímá.

Afričané na korunu nehledí

Když se útrata vyčíslí na jednoho člověka, nejštědřejší byli opět turisté z Afriky. Návštěvníci z Tanzánie během jednoho nákupu v průměru zaplatili 7163 korun. Druhé místo patří kartám vydaným v Gabonu s průměrnou platbou 5633 korun, třetí místo zaujímá Rwanda s 4225 korunami.

Štědří byli i návštěvníci z Karibiku - obyvatelé amerických Panenských ostrovů v průměru při každé platbě zaplatili 6000 korun, návštěvníci z Guyany 5170 a Jamajčané 4584 korun.

Platební stopu zanechali také návštěvníci z exotických zemí. Alespoň jednu platbu uskutečnili cestovatelé z britských Panenských ostrovů, Vanuatu, Súdánu nebo z ostrova Svatého Vincenta.

Absolutně nejvyšší jednorázovou karetní platbou, kterou terminály Global Payments v létě zpracovaly, bylo 49 782 eur, v přepočtu přes 1,2 milionu korun, za služby v nejmenovaném hotelu.

Co se týká destinací, údaje nerozlišují, zda jde o zahraničního nebo českého turistu. Všechna česká města si o prázdninách polepšila, návštěvníci v nich utratili zhruba o pět procent víc než před rokem. Rekordmanem je pražský Karlín, kde lidé nechali dvojnásobek toho, co loni. Bodovala i další pražská čtvrť - Letná, kde si podnikatelé polepšili o více než čtvrtinu.

Hostům se líbilo i v českých lázních, Karlovy Vary a Mariánské Lázně hlásí nárůst tržeb o desetinu. Podobný nárůst zaznamenali i prodejci a poskytovatelé služeb například v Českém Krumlově.

Výběr článků

Načítám