Článek
(Od našeho zvláštního zpravodaje)
Z očekávaného souboje mezi největšími výrobci dopravních letadel sešlo. Představitelé Boeingu účast na aerosalonu odvolali kvůli pádu svého letounu v Indii. Při katastrofě ve městě Ahmadábád 12. června zahynulo 241 lidí. Boeing neoznámil žádné nové kontrakty.
Airbus potvrdil své výsadní postavení, získal objednávky na 148 letadel za 14,2 miliardy dolarů a opce na dalších 102 strojů za 6,7 miliardy. Nové letouny od něj objednávaly Qatar Airways, vietnamský VietJet nebo saúdskoarabské Riyadh Air. Deset ve vzduchu agresivně propagovaných A350-1000 si objednal tchajwanský Starlux, který využívá jen airbusy.
Saúdskoarabská leasingová společnost AviLease si objednala 30 kusů A320 neo a deset nákladních A350F, do nichž se dá snadno uložit delší náklad jako roury nebo letecké motory. Airbus tak proniká i na trh nákladních letadel, jemuž zatím dominuje Boeing.
Čtyřicet nejmenších A220 si objednala polská společnost LOT, která dosud využívala jen boeingy. Dobrá zpráva je to pro české Aero, které pro ně vyrábí náběžné hrany.
Brazilský Embraer prodal 60 E175 E2 společnosti SkyWest. Má stále šanci získat zakázku na stovku letadel E2 od AirAsia, o kterou usiluje i Airbus, a čekalo se, že s ním aerolinky uzavřou v Paříži dohodu.
Důraz na spotřebu
Klíčový důraz kladou výrobci i aerolinky na nízkou spotřebu. Rostoucí důvěra v syntetická paliva z obnovitelných zdrojů znamená, že mizí letadla s obrovskou nádrží na vodík. Elektrický pohon se zatím objevuje jen u malých strojů.
Úspora paliva je výzvou pro výrobce motorů. Spotřeba je tím nižší, čím větší je průměr motoru. To ale komplikuje konstrukci a snižuje životnost součástek, s čímž měla problémy společnost Pratt & Whitney u motorů GFM.
Pařížský aerosalon se proto zaměřil na vývoj žáruvzdorných materiálů, niklem vysoce legovaných ocelí a dílů z titanu. Společnost General Electric zase plánuje motory RISE s nezakrytými rotory, které by měly o pětinu nižší spotřebu, otázkou je ale bezpečnost a hluk.