Hlavní obsah

Čínský vyzyvatel airbusů a boeingů podnikl první mezinárodní let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letoun C919 s úzkým trupem vyrobený společností Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) a zamýšlený jako vyzyvatel airbusů a boeingů podnikl o víkendu první mezinárodní let. Šlo o upoutávku na akci Singapore Airshow, největší asijskou leteckou show, kde se výrobci letounů přetahují o kupce.

Foto: Reuters

Čínský komerční letoun Comac C919

Článek

Agentura Reuters informuje, že čínská vláda do výrobce letounů investovala ve snaze prolomit na globálním trhu dominanci západních letounů astronomické sumy. Letoun C919 je zatím certifikovaný pouze v Číně, kde jej loni jako první v provozu použila aerolinka China Eastern Airlines, která má momentálně k dispozici čtyři tyto modely. Čínská vláda pak naznačuje, že by se letoun měl v letošním roce dostat i do mezinárodního provozu.

Airbus a Boeing mají dlouhodobě problémy zvýšit počet vyrobených letadel a vyhovět tak poptávce po nových letounech. Boeing se navíc v současnosti potýká se sérií krizí a skandálů, z nichž nejzávažnějším bylo utržení dveří ve vzduchu, které na začátku ledna potkalo let aerolinky Alaska Airlines.

Společnost tak na letošní Singapore Airshow komerční letoun vůbec vystavovat nebude a Comacu se díky tomu nabízí dlouho vyhlížená příležitost.

Čína chystá vlastní dopravní letadla

Svět

Aerolinky nyní bedlivě sledují, jestli se comac představí jako vhodná alternativa. Podle čínských médií společnost plánuje v rozmezí následujících tří až pěti let investovat desítky miliard jüanů do navýšení výrobních kapacit C919. Čínské úřady pak zase uvedly, že letos plánují získat autorizaci tohoto modelu Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), o kterou zažádaly už v roce 2018.

Stále poměrně neprověřený, varují experti

C919 nabízí kapacitu pro 158–192 sedadel a byl navrhován jako rival modelů Airbus A320neo a Boeing 737 MAX 8. Mnoho expertů z leteckého průmyslu ovšem potenciální kupce varuje před faktem, že je model letounu stále poměrně neprověřený, je certifikovaný jen čínskými regulátory a jeho výroba je závislá na mezinárodním dodavatelském řetězci. Do karet společnosti naopak hraje celoprůmyslový nedostatek zásob a nárůst počtu obyvatel a životní úrovně v Asii.

„Úzkotrupé airbusy a boeingy z rodin A320neo a 737 MAX jsou pro zbytek dekády vyprodané,“ vysvětlil Mike Yeomans z leteckého poradentství IBA. „C919 má velkou příležitost získat část trhu, obzvláště toho domácího. Největšími překážkami Comacu jsou naplnění požadavků místní poptávky a získání certifikace k proniknutí na mezinárodní trh.“

Potvrzeno. Vypadlý panel v boeingu vůbec nebyl přišroubovaný. Chybějí zaměstnanci

Amerika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám