Hlavní obsah

Chtěli jen sport. Streamovací služby je nutí platit i za seriály a filmy

3:13
3:13

Poslechněte si tento článek

Před pár lety si mohli milovníci tenisu nebo cyklistiky předplatit na stanici Eurosport za pár eur například jeden turnaj nebo závod, který toužili vidět. Teď už to možné není. Namísto toho si fanoušci musí platit celé měsíční předplatné třeba u streamovací služby Max se sportovním balíčkem, který vyjde na nejméně 289 korun. I když třeba kromě sportu žádné jiné kanály moc nesledují a nepotřebují.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Ilustrační foto

Článek

Z toho, že se slučují služby do balíčků, které sice přinášejí víc kanálů, ale za vyšší cenu, se stává trend.

„Všichni poskytovatelé sportovních přenosů na mezinárodních trzích se snaží udržet předplatitele na co nejdelší období s opakovanou platbou. Například majitel Eurosportu převedl už před loňskou olympiádou v Paříži všechny sportovní streamy do aplikace Max, která obsahuje také filmy a seriály,“ řekl Novinkám mediální analytik Filip Rožánek.

Strategie podle něj vychází z celkové situace ve sportovním odvětví. Ceny vysílacích práv na prestižní soutěže jsou vyšponované do rekordních výšek, protože pro sportovní svazy a kluby představují zásadní příjmy.

„Televizní stanice a digitální platformy se tedy tyto zvýšené náklady snaží zpětně vybrat na předplatném. A sportovní fanoušci jsou typicky loajální skupina diváků, která je kvůli oblíbené disciplíně ochotná nakonec zaplatit, i když s prvotním brbláním,“ podotkl Rožánek.

Podobně k nelibosti mnoha zákazníků nedávno spojila společnost O2 své služby O2 TV a Voyo do jedné Oneplay za vyšší cenu. Fanoušci sportu, kteří měli O2 TV výhradně na sledování české fotbalové nebo hokejové ligy, tak teď platí i za další obsah, který nepotřebují.

„Dalším známým příkladem je u nás Canal+, televizní stanice a streamovací služba s právy na britskou fotbalovou Premier League a ženský tenis,“ doplnil Rožánek. Ta stojí měsíčně od 239 korun.

Ve světě podle něj takto „balíčkuje“ služby třeba společnost Disney, která kromě filmových studií vlastní také sportovní stanici ESPN.

„Pro české uživatele to v praxi znamená, že když budou chtít od podzimu sledovat ženský fotbal, třeba Ligu mistryň, musí si stáhnout a předplatit aplikaci Disney+, i když je jinak filmy a seriály nezajímají,“ dodal analytik.

Obtíže se zrušením předplatného

Uživatelé O2 TV si u Oneplay stěžují také na to, jak složité je službu, kterou si nepřejí, zrušit.

„Nedá s dovolat operátorovi. Vždy je tam jen chatbot, který nic nevyřeší odkazem na zákaznickou linku, online chat. Tam je taky jen chatbot; a pak vám ukončí hovor,“ upozornil na webu Vasestiznosti.cz jeden ze zklamaných zákazníků.

Spotřebitelská organizace dTest, která tento web provozuje, od spuštění služby Oneplay eviduje nárůst počtu stížností uživatelů.

„Spotřebitelé nedostali transparentní a jednoduchý mechanismus pro odmítnutí změny. Změnu například nebylo možno vypovědět odpovědí na e-mail,“ sdělila Novinkám mluvčí dTestu Lucie Korbeliusová.

Jako další možnost vypovězení podle ní sice operátor skutečně uvádí zavolání na zákaznickou linku, avšak na ní se spotřebitelé museli nejprve vypořádat s virtuálním asistentem, který jim v jejich požadavcích často nevyhověl nebo jejich požadavku nerozuměl.

Spotřebitelská organizace podala ohledně praktik O2 podnět k Českému telekomunikačnímu úřadu.

Výběr článků

Načítám