Článek
Ještě před pár lety mohli v drážďanské či vratislavské prodejně Ikea čeští zákazníci ušetřit tisíce korun. Dokonce i při započítání cesty. Například pohovka s lenoškou Kivik vyšla v českém obchodě v roce 2022 na zhruba 50 tisíc korun, kdežto v Německu o 16 tisíc levněji a v Polsku dokonce o 20 tisíc.
V poslední době se ceny se sousedními státy vyrovnávají, rozdíly však zůstávají. „Od září 2023 jsme zlevnili 70 procent zboží. Pokračujeme i letos, od září jsme snížili ceny u více než 150 výrobků,“ prohlásila mluvčí české části řetězce Veronika Richterová.
Přesto není česká Ikea vůči sousedům nejvýhodnější. „Některé výrobky jsou výrazně levnější především v Polsku,“ upozornil analytik Petr Kymlička z poradenské firmy Moore s odkazem na srovnávací analýzy.
„Samozřejmě, není možné zlevnit vše v jednom okamžiku, to by mohlo vést k problémům s logistikou a ohrozit finanční stabilitu společnosti,“ řekl.
Prodejní řetězec celosvětově přebírá nový šéf. Generálním ředitelem se v listopadu stal Juvencio Maeztu. Španělský manažer s 25 lety zkušeností v obchodech Ikea je prvním nejvyšším šéfem firmy nepocházejícím ze Švédska. Hned při nástupu potvrdil, že udržitelnost cen bude jeho prioritou.
Polsko a Německo levnější
Pro srovnání prodejen v Česku a okolních zemích vybraly Novinky tři výrobky. Dva jsou v nabídce delší dobu, jeden představuje novinku. Srovnání vychází z plných cen, nikoli z akčních.
Roztahovací postel Hemnes patří mezi velké kusy nábytku, rozdíly jsou tedy výraznější. V Česku a na Slovensku se prodává za 7 990 korun, v Německu a Polsku o pár stovek levněji, v Rakousku naopak zákazníci zaplatí o pár stovek více.
U knihovny Billy vyráběné od roku 1979 s více než 140 miliony prodanými kusy se cenové rozpětí stírá. V Česku, Polsku, Slovensku i Německu stojí okolo 1200 korun, dražší je jen v Rakousku. Podobně jako novinka, stropní lampa Narrkolv. Ta se prodává zhruba za 1 250 korun všude kromě jižních sousedů. Tam si lidé připlatí v přepočtu o 250 korun více.
Zákazníků v prodejnách přibylo
Ve většině sledovaných zemí řetězci rostou tržby, celosvětově však za loňský finanční rok klesly o 1,6 procenta na 39 miliard eur, tedy 940 miliard korun. Stoupl naopak počet zákazníků, o devět milionů na 736 milionů. Lehce přes devět milionů je přitom roční návštěvnost českých prodejen řetězce.
V Polsku Ikea mění obchodní model. Zaměřuje se na online prodej, který tvoří už více než třetinu obratu. Zároveň přestala stavět jen na obřích prodejních halách na okrajích měst, ale posiluje menší prodejny i showroomy.
Takzvaný Ikea Point zkoušela firma i v Česku. Na Václavském náměstí v Praze provozovala necelý rok dvouposchoďový showroom, v srpnu 2019 jej ale uzavřela s tím, že šlo jen o pilotní provoz.



