Hlavní obsah

Češi za nealko utratili skoro 16 miliard. Roste spotřeba energetických drinků

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od loňského května do konce letošního dubna utratili Češi za nealkoholické nápoje 15,7 miliardy korun. Celková spotřeba mírně klesla, tržby ale stouply kvůli zdražení nealka. Češi pijí méně minerálek, víc džusů, energetických nápojů či ledových čajů. Vyplývá to ze studie výzkumné agentury Nielsen.

Foto: David Ryneš, Novinky

Podíl na tržbách nealkoholických nápojů.

Článek

Češi za rok vypili 1,53 miliardy litrů nealkoholických nápojů, což v přepočtu na jednoho obyvatele vychází na 0,4 litru denně. Meziročně to je o zhruba dvě procenta méně. Tržby za nealko se ale vlivem vyšších cen zvedly o 1,3 procenta.

Pro srovnání, za nejvíce nakupovanou potravinářskou kategorii – pivo – Češi utratí o procento více: 15,9 miliardy korun.

„Z koláče spotřeby nealko nápojů si nejvíce ukrajují minerální vody, téměř šest z deseti litrů, a více než čtvrtinu tvoří sycené nealko nápoje. Džusů se sice vypije pouze osm procent z celkové spotřeby, ale v tržbách dosahují až pětinového podílu,“ uvedla Mária Hukelová z agentury Nielsen.

Ve dvou největších kategoriích přitom došlo k poklesu spotřeby – u minerálek o tři procenta a u sycených nápojů o dvě. Výrazně se daří menším kategoriím, které dlouhodobě rostou: džusy navýšily meziročně tržby o více než 6,5 procenta, energetické nápoje o více než osm procent a ledové čaje dokonce o 12 procent. Rostoucí spotřeba energy drinků naznačuje, že zákazníci příliš nedali na varování odborníků na zdravou výživu.

Do svých dat započítává agentura Nielsen obchody s potravinami a smíšeným zbožím bez prodejen Makra a čerpacích stanic. Nielsen je globální firma, působí ve více než sto zemích světa. Měří a analyzuje spotřební trendy v obchodě a sledovanost médií.

Reklama

Výběr článků

Načítám