Hlavní obsah

Češi se vrhli na nákupy bot a oděvů

9. 6. 2021, 7:01
Právo, Jakub Svoboda

Rozvolňování vládních epidemiologických opatření a růst spotřebitelské důvěry opřený o relativně dobrou situaci na trhu práce se odráží také v útratách lidí v obchodech.

Foto: Petr Běhal, ČTK

Fronta před obchodem s oblečením v olomouckém nákupním centru Galerie Šantovka (snímek z poloviny května).

Článek

V dubnu tržby v maloobchodu včetně prodejů motorových vozidel vzrostly meziročně o výrazných 21 procent, a i bez zahrnutí autosegmentu stouply o 7,5, resp. po očištění o sezonní vlivy o 7,4 procenta. Nejvíce si oproti loňskému dubnu polepšily obchody s oděvy a obuví, kterým tržby stouply o 80 procent, informoval v úterý Český statistický úřad (ČSÚ).

Výsledek maloobchodu zkreslují loňské, ale i letošní protipandemické uzavírky, které se týkaly obchodů s nepotravinářským sortimentem. Loni na jaře bylo jejich fungování kvůli protiepidemickým opatřením značně omezeno, ale i letos mohla řada z nich otevřít až 10. května. Už v polovině dubna však mohly otevřít obchody s dětským oblečením a obuví, kam mnoho lidí hned poté vyrazilo.

Tržby v obchodech v dubnu rostly

Ekonomika

Podle ČSÚ zároveň pomohlo řadě obchodů rozšiřování online prodeje. Útraty Čechů za nepotravinářské zboží během dubna vzrostly meziročně o 14 procent, za pohonné hmoty o 13,1 procenta, naopak u potravin o 1,3 procenta klesly.  Tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply meziročně o 67,1 procenta. Podle ekonomů bylo i v této oblasti znát razantní dohánění odložené poptávky.

Růst e-shopů dočasně zpomalil

Tržby rostly ale i prodejnám s počítači a mobily (meziročně o 30,6 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 20,7 %), s kosmetickým a toaletním zbožím (o 18,8 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 11,2 %) a s výrobky pro domácnost (o 1,4 %).

Internetové obchody, které byly v posledních měsících nejvýrazněji rostoucí částí maloobchodu, rostly v dubnu meziročně „jen“ o 14,2 procenta. „I tak ale internetový prodej do dalších měsíců rozhodně neodepisujeme. Nynější výrazný růst u řady specializovaných prodejen je jen přechodný – živený realizací odložené poptávky. Po několika měsících znovu zpomalí,“ uvedla ekonomka Markéta Šichtařová.

Obliba online nakupování v Česku roste, lidé si na něj zvykli

Finance

Upozornila, že e-shopy rostly o více než 10 procent už před koronakrizí, během ní pak online prodeje výrazně posílily. Po nynějším mírném zpomalení bude podle Šichtařové rychlý růst e-shopů pokračovat. „Další rozvolňování zákazů přinese celkově maloobchodu další vzpruhu. Efekt realizace odložené poptávky bude po otevření obchodů patrný až do léta,“ je přesvědčena ekonomka.

I podle analytika České spořitelny Jiřího Polanského by silný růst maloobchodních tržeb měl pokračovat. Řada domácností má podle něj z loňského roku úspory, jejichž část použije na odložené nákupy.

Proti březnu se tržby kromě aut po očištění o sezonní vlivy v dubnu zvýšily o 0,7 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží přitom vzrostly o 2,8 procenta a za pohonné hmoty o 1,7 procenta. Naopak útraty za potraviny klesly o 2,4 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply me­ziměsíčně o dvě procenta.

Reklama

Výběr článků