Hlavní obsah

Češi dbají na značku u elektroniky, u potravin nikoliv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektronika, kosmetika, alkohol. To jsou hlavní produkty, u nichž lidé nejčastěji sahají po značkovém zboží. Na druhou stranu u potravin lidé většinou kupují zboží bez ohledu na značku. Plyne to z květnového šetření společnosti Factum Invenio.

Článek

Podle průzkumu dávají značkovému zboží přednost celkem dvě pětiny lidí. U elektroniky je to nejvíce, 54 procent. Podobně je to u piva a vína (52%). U potravin se podle značky výrobku rozhoduje pouze pětina lidí.

Většina lidí považuje značkové zboží za kvalitní, ale ne nutně lepší. Funkčnost výrobku je stále vnímána jako důležitější než jeho značka. Lidé často koupí značkové zboží proto, že mu věří a považují jej za kvalitnější a trvanlivější a moderní.

Méně lidí si jej kupuje kvůli image, například proto, aby jim okolí závidělo, nebo proto, že je k tomu dohnal tlak někoho či něčeho jiného, například reklamy.

U jakého zboží lidé jednoznačně preferují značkové produkty (v %)
elektronika54
pivo a víno52
kosmetika34
alkoholické nápoje33
potraviny21
zdroj: Factum Invenio

Nespokojenost a slevy

Pokud už lidé značku vyberou, často mají svou oblíbenou a jinou ani nekupují. Pokud je ke změně něco přinutí, je to nejčastěji nespokojenost s výrobkem (tedy i značkou) a často také sleva jiné značky. Ta dokáže přesvědčit 64 procenta dotázaných. V šedesáti procentech případů se lidé dají přesvědčit i radou známých.

Společnost Factum Invenio vydělila postoj lidí ke značce na čtyři skupiny. V té první jsou lidé, kteří mají u většiny zboží oblíbenou značku, kterou kupují. Ve druhé skupině jsou lidé, kteří mají rádi značkové zboží, o jakou ale jde konkrétně, na tom jim už příliš nesejde. Třetí skupinou jsou lidé, kteří značkové zboží odmítají protože mají "antisnobský" přístup a dávají přednost jinému zboží.

Poslední skupinou jsou "negativisté,  jejichž odmítavý postoj vůči značkovému zboží je výrazně podmíněný nízkými příjmy," uvedla Martina Rubášová ze společnosti Factum.

Anketa

Dávate přednost značkovému zboží
Ano, mám oblíbené značky výrobků
45,9 %
Ano, ale jen u elektroniky
14,8 %
Občas značkové zboží koupím, ale ne pravidelně
23 %
Na značce mi vůbec nesejde
16,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 61 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám