Hlavní obsah

Boeing po deseti letech ztrácí světové prvenství

Právo, Novinky, rei, bož

Americký Boeing v důsledku nuceného uzemnění letounů 737 MAX pomalu po deseti letech přichází o titul největšího výrobce letadel na světě. Hrozí mu, že letka zůstane odstavená do nového roku a evropský Airbus zvýší svůj náskok.

Foto: Joshua Roberts, Reuters

Na archivním snímku letoun Boeing 737 MAX 8 American Airlines

Článek

Boeing posledních deset let v dodávkách konkurenční Airbus zastiňoval, ale letos se to obrátilo. Airbus v prvním pololetí dodal 389 letounů, zatímco Boeing jen 239. Od března se mu přitom nepodařilo udat jediný, donedávna komerčně nejúspěšnější MAX.

Boeing po celosvětovém uzemnění těchto strojů v důsledku dvou tragických havárií v Indonésii a Etiopii, při nichž loni v listopadu a letos v březnu zahynulo 346 lidí, omezil podle americké televizní stanice Fox News výrobu na 42 kusů měsíčně a zřejmě se nevyhne dalším odstávkám.

Dopravci American Airlines a United Airlines nově potvrdili, že stroje 737 MAX v jejich flotilách nevzlétnou přinejmenším do začátku listopadu, a deník Wall Street Journal s odkazem na zdroje z odborů a Federálního úřadu pro letectví (FAA) napsal, že odstávka zřejmě potrvá do příštího roku.

Boeing sice upravil automatizovaný systém pro stabilizaci letu MCAS, na jehož vrub se obě smrtelné havárie připisují, avšak následné testy odhalily nový problém. Výrobce připustil, že jej napraví nejdříve v srpnu.

Potíže mají Ryanair i Smartwings

Potíže to působí i irským nízkonákladovým aeroliniím Ryanair, jež si původně objednaly 135 letounů 737 MAX. Oznámily, že kvůli nedostatku letadel příští rok zruší část plánovaných spojů a do některých destinací přestanou létat.

Současně znovu ožily spekulace o tom, že by se letouny mohly přejmenovat. Britský list The Guardian upozornil na fotografie strojů z továrny Boeingu v barvách Ryanairu, avšak s původním označením 737-8200 namísto 737 MAX.

Problémy uzemnění Boeingu 737 MAX způsobilo i české společnosti Smartwings. Ta jich musela odstavit sedm, přičemž dalších devět strojů tohoto typu měla původně převzít do léta.

Přišla tak v součtu o 16 letadel, která teď musí nahrazovat stroji zapůjčenými od jiných firem. Například jde i o více než 30 let staré letadlo, jež patří ukrajinským aerolinkám YanAir a za svou služební historii létalo mimo jiné i v barvách indonéských Adam Air, tádžických East Air či afghánských Pamir Airways.

Reklama

Výběr článků

Načítám