Hlavní obsah

Automobilce Škoda se daří v Evropě, asijské trhy zůstávají pozadu

2:56
2:56

Poslechněte si tento článek

ČR

Prodej aut, tržby i provozní zisk automobilky Škoda Auto meziročně vzrostly zhruba o desetinu. Firma zveřejnila výsledky hospodaření za první pololetí letošního roku. Během něj se prodalo přes 509 tisíc aut tuzemské značky, což je meziroční nárůst o 13,6 procenta. „Škoda dosáhla historického zlomového momentu. Stala se třetí nejprodávanější značkou v Evropě,“ uvedla automobilka ve shrnutí pololetních výsledků.

Foto: Škoda Media

Pancéřovaná Škoda Kodiaq

Článek

Na evropský trh dodala Škoda zákazníkům přes 409 tisíc aut. Před ní s náskokem zůstávají Volkswagen a Toyota, v patách má značky BMW nebo Peugeot.

Tržby vzrostly o 10,4 procenta na 15,07 miliard eur (téměř 377 miliard korun) a provozní zisk dosáhl téměř 1,29 miliard eur (32 miliard korun) což byl růst o 11,8 procenta. „Za pozornost stojí, že na celkovém úspěchu v prvním pololetí mají podíl všechny typy pohonů,“ hodnotil předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer, který chce třetí pozici v Evropě dlouhodobě udržet.

Podle něj bylo důležité rozhodnutí nechat zákazníkům na výběr mezi klasickými spalovacími motory, elektrickými auty a hybridy. I tak ale vyzdvihl růst prodeje elektrifikovaných vozů, na jejichž vývoji bude firma dále pokračovat. Plně elektrické a plug-in hybridní modely tvoří v Evropě už téměř čtvrtinu dodávek vozů Škoda, před rokem to byla desetina.

Foto: Škoda Auto

Graf znázorňuje prodeje aut Škoda Auto v prvním pololetí.

Kromě Evropy hledá automobilka další trhy v Asii. Po výpadku Číny a Ruska se pozornost obrací na Indii a Vietnam. V Indii se sice může pochlubit meziročním zdvojnásobením prodeje, ale v absolutních číslech to zatím představuje jen 33 tisíc aut. Pro tamní trh jsou přitom vyvinuté tři modely, a to Kushaq, Kylaq a Slavia. Ve Vietnamu byl zahájen prodej vůbec prvního lokálně vyráběného modelu SUV Škoda Kushaq. Tyto trhy ale mají podle firmy rostoucí trend a velký potenciál.

Mezi modely už je tradičně nejprodávanější Octavia s téměř 98 tisíci prodaných vozů. Následují ji Kodiaq, Kamiq, Fabia a Karoq. Na šestou pozici se propracoval větší z elektrických vozů Enyaq, stíhá ho Superb a druhý plně elektrický model Elroq. Poslední z nabízených aut v Evropě je Scala s 27 tisíci prodaných kusů.

Na českém trhu bylo v prvním pololetí letošního roku podle údajů Svazu dovozců automobilů zaregistrováno celkem 122 639 nových osobních aut. Oproti minulému roku vzrostl tento počet téměř o 3,5 tisíce. První je značka Škoda s 42 tisíci, což znamená tržní podíl přes 34 procent. Následují Hyundai s více než 10 tisíci vozů, Volkswagen a Toyota.

Podíl nových elektromobilů je na českých silnicích stále výrazně nižší než na těch evropských. Čistě elektrických bylo mezi registrovanými auty 5,6 procenta (vloni to bylo 3,5 procenta), naftových skoro 21 procent a benzinových téměř 67 procent. Zbytek jsou různé hybridní a alternativní pohony.

Výběr článků

Načítám