Článek
„Airbus potvrzuje, že zjistil problémy s kvalitou u několika kovových panelů letounů A320. Zdroj problému jsme objevili a nově dodávané panely už splňují všechny požadavky,“ uvedl výrobce s tím, že problémové byly díly od externího dodavatele.
Nezmínil přitom, o jaké konkrétní problémy šlo, ani o jakého dodavatele se jedná. Reuters zjistil, že přední část trupu se vyrábí ve Francii a zadní v Německu, žádnou firmu ale nejmenoval.
Podle zdrojů agentury dodal Airbus v listopadu jen 72 letadel řady A320, což znamená, že jich zatím letos expedoval 657. Firma ovšem uvedla, že do konce roku dodá asi 820 strojů, načež ale údaj snížila na 790.
„Plánovaný objem dodávek byl pro Airbus beztak obtížnou výzvou a problémy s kvalitou panelů nemohly přijít v horší dobu,“ uvedl expert společnosti Vertical Research Partnes. Zájem o dopravní letadla této kategorie je vysoký a řada A320 přináší výrobci největší příjmy.
Potíže se softwarem
Minulý týden musel Airbus u typu A320 provést rychle aktualizaci softwaru, když 30. října jeden letoun aerolinek JetBlue na lince z mexického Cancúnu do amerického Newarku náhle ztratil výšku. Způsobila to sluneční erupce, které narušila software zajišťující ovládaní letadla. Ten vypočítal špatně úhel náběhu a poslal stroj níž, uvedl web InterestingEngineering.
U naprosté většiny asi 6000 provozovaných kusů se podařilo už software aktualizovat. „Pracujeme s našimi zákazníky z řad aerolinek na zajištění úprav posledních méně než sto letadel, abychom zajistili jejich návrat do provozu,“ uvedl Airbus v pondělí podle SkyNews. Aktualizace nevyžadovala opravu v dílnách, ale vedla ke zpožděním mnoha letů.
Nové potíže s potahem trupu vedly k poklesu ceny akcií Airbusu na pařížské burze. V jednu chvíli klesly až o 11 procent, pak ale část ztráty umazaly a uzavřely s poklesem 5,9 procenta. Ztratily i akcie aerolinek Lufthansa a EasyJet.
Airbus A320 je nerozšířenější dopravní letadlo na světě, firma ho vyrobila už přes 12 tisíc kusů.

