Hlavní obsah

Rozlehlé historické nádraží v Teplicích bude mít po fasádě rovněž nové interiéry

Správa železnic vybrala firmu, která navrhne úpravu vnitřních prostor rozlehlé historické budovy nádraží v Teplicích. Stavební práce by podle plánu měly proběhnout v letech 2027 a 2028. Náklady se budou pohybovat mezi 600 a 700 miliony korun.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

První etapa renovace rozsáhlé budovy zahrnovala obnovu střechy a fasády, nyní přijde na řadu interiér.

Článek

První část rekonstrukce památkově chráněné budovy proběhla v letech 2022 a 2023. „Zahrnovala zejména obnovu fasády, střechy a přilehlého prvního nástupiště,“ připomněla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Novou podobu interiérů navrhne společnost Apris, která podala nejvýhodnější nabídku zhruba za 25 milionů korun. Cílem je vytvořit moderní zázemí pro cestující, ale i zaměstnance Správy železnic a dopravců a také atraktivnější komerční plochy. „Kromě toho řemeslníci opraví technické zařízení budovy a postaví novou trafostanici,“ doplnila mluvčí.

Přesný odhad nákladů bude podle ní znám po dokončení projektové dokumentace. Realizace bude spolufinancována z peněz Evropské unie.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

První etapa zahrnovala také rekonstrukci prvního nástupiště přilehlého k budově.

Více než 230 metrů dlouhá výpravní budova pochází z roku 1858, svého času byla považována za architektonický skvost monarchie. Jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. Rozsáhlý objekt, který je o deset metrů delší než hlavní výpravní budova v Praze, postavila soukromá Ústecko-teplická dráha.

Na rekonstrukci budovy čekalo město zhruba 30 let. Během první etapy stavaři opravili 5500 metrů čtverečních střech včetně krovů a 7500 metrů čtverečních fasády, vyměnili přes 350 oken. Na zakázku byly vyrobeny vstupní dveře, v suterénu jsou nové rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace.

Renovací prošlo také první nástupiště, které přiléhá k nádražní budově a po zvednutí nástupní hrany je bezbariérové. Na místo se vrátily i repasované litinové sloupy historického zastřešení.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Vnitřní prostory rozlehlé nádražní budovy jsou značně zanedbané.

Vedení Teplic připravuje revitalizaci okolí historické budovy. Magistrát plánuje upravit před budovou chodníky, silnice, zastávkové zálivy pro vozy městské hromadné dopravy a také přizpůsobit oblast cyklistům. Náklady na proměnu rušného místa se odhadují na 120 milionů korun.

Parkovacích míst v ulicích ubude. Nahradit by je mělo nové parkoviště na bývalém autobusovém nádraží a parkoviště za vlakovým nádražím, které chystá Správa železnic. Součástí projektu je oddělená cyklostezka.

„Vzhledem k nutnosti získání všech potřebných podkladů a následnému zpracování projektové dokumentace je předpokládaný termín zahájení realizace projektu v roce 2027,“ řekl Novinkám primátor města Jiří Štábl (ANO).

Související témata:
Nádražní budovy

Výběr článků

Načítám