Článek
Úrodná ornice se ale nevozí, jak bývá zvykem, na mezideponie ani nikam pryč. Naopak zůstává. „Nákladní vozidla svážejí ornici do okolních polí, na která je rozprostírána. Jde o požadavek místně příslušného odboru životního prostředí,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Zemina se tak využije na zdejších polích a také jako materiál do několika valů, které budou sloužit k odclonění hluku z budoucí silnice.
O obrovských přesunech materiálu při nynější skrývce ornice svědčí i čísla. „Objem zemních prací na stavbě je enormní. Celkem převezeme více než 2 miliony kubíků, což je teoretických 200 tisíc nákladních aut,“ potvrzoval ředitel projektu Roman Zbořil ze společnosti Skanska.
Nákladní auta ale místní silnice nezahltí, protože se zemina přesunuje v rámci stavby a jejího nejbližšího okolí.
„Je to oboustranně výhodné. Je dohoda, že mohou využít pozemky, které mají okolo stavby vykoupené, a mají i dohody s vlastníky, že se ukládá ornice na jejich pozemky. Současně se nemusí vozit materiál auty po silnici, což pro nás znamená menší zátěž,“ potvrzovala Novinkám starostka Úval Markéta Rydvalová (Otevřené Úvaly).

Ornice se přesunuje na pole poblíž stavby nové silnice.
Projekt nové silnice I/12, která se na rozdíl od té stávající vyhne Běchovicím, Újezdu nad lesy i Úvalům, počítá s výraznými zemními valy podél nově budované vozovky.
„Protihlukové valy mají být kolem Úval, Květnice i Škvorce,“ potvrzovala starostka Úval.
Začne stavba mostů
Nová trasa silnice I/12 bude 12,6 kilometru dlouhá. V nadcházejících týdnech už harmonogram počítá se zakládáním tří největších mostů stavby. Dohromady jich bude na celé trase 23 s celkovou délkou téměř 1,8 kilometru. „Některé mosty vybudujeme v předstihu tak, abychom na ně mohli co nejdříve převést místní dopravu mezi obcemi,“ uvedl Roman Zbořil. Projekt zahrnuje výstavbu šesti mimoúrovňových křižovatek, osmi protihlukových stěn o celkové délce 1,1 kilometru a 25 zemních valů.
Silnice navazuje přímo na stavbu Pražského okruhu D0 mezi Běchovicemi a brněnskou dálnicí D1, na okraji Prahy se obě stavby potkávají. Smyslem přeložky původní silnice do nové trasy je vyhnout se tímto obchvatem pražským městským částem Běchovice, Újezd nad Lesy a městu Úvaly.
Tím už přes obce nepovede tranzitní doprava a odkloní se mimo zastavěné a obydlené území. „Těmito místy nyní jezdí až 12 tisíc aut denně,“ doložil intenzitu dopravy mluvčí ředitelství silnic Jiří Veselý. Stavba vyjde na 3,78 miliardy korun. Řidiči by novou trasou měli začít jezdit na přelomu let 2027 a 2028.
Stavba zmíněné části Pražského okruhu u Běchovic začala vloni v prosinci, hotový by tento úsek měl být koncem roku 2027, tedy zhruba ve stejnou dobu jako přeložka výpadovky na Kolín. Náklady jsou u této stavby propojující dálnice D1 a D11 vyčísleny na 9,8 miliardy korun, přitom až 85 procent z nich by mohla uhradit Evropská unie.